VAD ÄR EN CPM-KAMPANJ?
En CPM-kampanj är en speciell sorts kampanj i Google Adwords som baseras på ett bud för tusen visningar istället för ett bud per klick. Med andra ord, man bestämmer sig för vad man är beredd på att betala för att ens annons skall visas tusen gånger och Google drar pengar från ens konto baserat på antal visningar istället för antal klick.
En stor fördel med CPM-kampanjer är att man har bra kontroll över var ens annonser visas, och om man kan tekniken kan man få in annonser i stora kända tidningar. Exempel som ni kan se i detta inlägg är Kanban-annonser i The Guardian, The Independent och New York Times.
NÄR ANVÄNDER MAN LÄMPLIGEN CPM-KAMPANJER?
CPM-kampanjer används ganska sällan då många har svårt att inse fördelen med dem, eftersom de får betala även om ingen visar intresse för deras annons. De kan dock vara användbara för kampanjer som mer handlar om att skapa kännedom om ett varumärke (s.k. “branding-kampanjer”), än att marknadsföra ett specifikt erbjudande. Fördelen med en CPM-kampanj är att man i allmänhet kan få många fler visningar per dag av ens annons än man får för en CPC-kampanj (ofta en tio-potens större antal visningar).
Eftersom det främst används för branding-kampanjer gör att det framförallt handlar om bild-annonser med en tydlig exponering av ens varumärke. Faran är naturligtvis att kostnaderna springer iväg om annonsen visas väldigt mycket. Därför bör man bara använda CPM-bud för kampanjer under en begränsad period och i ett begränsat geografiskt område. Ett typiskt tillfälle då det kan vara lämpligt med en CPM-kampanj är om man skall marknadsföra en konferens. Eftersom man kan få ett stort antal visningar av annonsen inom ett koncentrerat geografiskt område, kan man snabbt öka kännedomen om konferensen till en begränsad kostnad.
SAMMANFATTNING
Så för att sammanfatta, CPM-kampanjer kan vara lämpliga:
- för branding-kampanjer
- som baseras på bildannonser
- under en begränsad period
- i en geografiskt begränsat område
VAR UTE I GOD TID!
En sak som man får se upp med i sammanhanget är att det kan ta tid (upp till 2-3 veckor) innan man får en bildannons godkänd av Google, så det är viktigt att man lägger upp dem i AdWords i god tid innan kampanjen ska köra igång.