I en artikel i dagens Computer Sweden kan man få lite inblick i storbolagens strategi när det gäller sökordsmarknadsföring. Man kan läsa bl.a. följande:
“Strategierna kring sökordsannonseringen blir snabbt allt mer sofistikerade på många företag. Gustav Ekelund, onlinestrateg på Electrolux, berättade att bolaget i dagsläget har två anställda som enbart arbetar med strategier kring Electrolux cirka 10 000 sökord.
– Av dessa är 25-30 stycken mycket viktiga sökbegrepp där vi har som målsättning att alltid finnas med i topp på alla listor med sponsrade länkar, säger Gustav Ekelund.
Sökordsmarknadsföring finns idag alltid med som en del i Electrolux kampanjer, även i de fall där praktiska arbetet läggs ut på mediebyråer, betonade han.
– Många mediebyråer tycker banners är roligare att hålla på med än sökordsmarknadsföring. Men vi specificerar alltid tydligt att sökordsmarknadsföring ska finnas med när vi lägger ut kampanjer, säger Gustav Ekelund.”
Artikeln i sin helhet finns på IDG.se och har rubriken “Utnyttja kampanjer från konkurrenterna – Google tipsar om hur man lyckas med sökordsmarknadsföring”