En snabbguide till hashtagdjungeln – hur du använder hashtags på bästa sätt på Instagram
Du har säkert hört talats om hashtags på sociala medier – men vad är det egentligen, och är det något som ditt företag ska använda i era inlägg på Instagram?
Vad är en Hashtag?
En hashtag är helt enkelt detta tecken: “#”.
Det som vissa kallar brädgård, eftersom det liknar det tecken man använde för att markera brädgårdar på gamla kartor.
Genom att skriva hashtag-tecknet i anslutning till ett ord, exempelvis #contentmarketing, adderas inlägget – d.v.s. bilden på Instagram – till de övriga bilder som finns uppladdade under samma hashtag. Om någon klickar på en viss hashtag får man med andra ord ett flöde som består av alla bilder som laddats upp med just denna. Hashtagens ger alltså din bild större spridning och chansen ökar starkt att fler än dina följare kan se den. (Observera att detta bara gäller om du har ett öppet konto.)
Hashtaggar går att använda på liknande sätt på ett flertal sociala medier (Twitter, Google+, Facebook), men det är på Instagram som de är populärast och ger störst spridning.
Hur använder jag hashtags?
Fem tips på hur du hashtaggar med stil
- Se vilka hashtags dina konkurrenter använder – är du nybörjare på Instagram är detta ett bra tips. Spana på vad dina branschkollegor gör och inspireras av dem – ofta använder de hashtags som ger stor spridning inom er målgrupp.
- Sök på ordet/ämnet/föremålet som finns på din bild i sökfältet – ett bra sätt att få inspiration till vilka hashtags som passar just din bild. Söker du exempelvis på Content Marketing ger Instagram förslag på liknande ämnen som kan tänkas passa.
- Skapa en unik hashtag till ditt företag – på så sätt kan alla era bilder sparas därunder och era kunder blir förhoppningsvis inspirerade att ladda upp egna bilder under hashtagen. Se till att hashtagen är unik och inkluderar ditt varumärkesnamn på ett snyggt sätt. Ett bra exempel på detta är modevarumärket Zalando, som använder sig av #Zalandostyle. Under den hashtaggen lägger både de och deras kunder upp bilder på deras plagg och outfits.
- Kolla om ditt företag redan nämns i någon hashtag – ett bra sätt att få inspiration och material till Instagram är ofta genom dina kunder. Det är inte ovanligt att kunder lägger upp bilder på nyinköpta produkter och hashtaggar företaget. Spana runt – finns det en existerande hashtag så kan du naturligtvis använda den. Passa också på att fråga om ni som företag kan reposta era kunders bilder. Ett bra sätt för att slippa stress med att hela tiden skapa nytt bildmaterial. Content curation när den är som bäst helt enkelt.
- Använd inte för många hashtags, det skriker desperation och får dina inlägg att se ut som spam. Vi på Kanban rekommenderar att använda fyra till tio hashtags.
Hashtags är nyckeln till viral spridning på Instagram, och även ett effektivt verktyg att få nya följare. Om du inte provat att lägga in hashtags i dina inlägg förut, så föreslår vi att du direkt provar tipsen som vi gett ovan. Om du har några funderingar, eller egna synpunkter på det här med hashtags är du välkommen att skriva en kommentar nedan.
Tack för tipsen.
Ingen orsak!
Hej,
Tack för bra tips! Vart rekommenderar ni att man lägger in hashtagsen, i kommentarsfältet eller i själva beskrivningen för en bild/inlägg?
Tack på förhand!
Det går på ett ut. Beskrivningen av en bild på Instagram är ju i princip en kommentar. 🙂
Hej. Vart ska man hastaga för att få mest spridning?? Som en kommentar eller i inlägget?
Hej Berri,
vad vi vet spelar det ingen större roll. Men är tumregel brukar vara att om man vill ha med populära och stora hashtags så lägger man i inlägget, och sedan kan man fylla på med mindre hashtags i kommentarer om det behövs. (Det senare har att göra med att i stora hashtagars flöden är det så många inlägg så att det gäller att man kommer ut med inlägget samtidigt som hashtagen publiceras – annars hamnar man en bit ner i flödet.)
Hej! Jag har fått min # spärrad pga av att den ”ev inte följer communtyns regler” Vad innebär det? Jag har inte fått ngt svar från Instagram ännu? Helskumt! Jag använder enbart mina egna bilder och inget opassande
Hej Jenny,
det kan vara vad som helst. Ofta är det att ordet ligger nära något engelskt ord som är emot community-reglerna. På Google Ads måste t.ex. alla annonser som innehåller det svenska ordet ”med” överklagas och skickas till specialgranskning, på grund av att annonser om mediciner lyder under speciella regler på Google Ads, och annonssystemet tror att ”med” på svenska kan ha med mediciner att göra.
Tack för ditt svar! Låter ju krångligt men ändå en logisk förklaring! Får försöks få kontakt med Instagram och se vad de säger! Mvh Jenny