I denna artikel tänkte jag gå igenom vilka trender och nya saker som finns inom området, vad som förmodligen kommer att växa starkt under året, och vilka tåg du absolut bör hoppa på.
Vad är det då som är nytt och hett, som alla pratar om? Tre saker kan vi väl säga sticker ut rätt tydligt:
- Influencer Marketing
- Livestream Video
- Nya sociala medier som SnapChat, och Instagram
1. Influencer Marketing
Det kommer hela tiden nya typer av marketing, på senare år har vi till exempel sett Relation Marketing och Content Marketing dyka upp, och sedan etablera sig som självklara discipliner bland marknadsförare. Under förra året så var det Influencer Marketing som växte så att det knakade tills att det blivit något som alla talar om.

Utvecklingen av ”Influencer Marketing” på Google Trends
Vad går Influencer Marketing ut på?
Influencer Marketing går ut på att du tar kontakt med personer som har populära bloggar eller många följare på sociala medier inom ditt företags område. Om ni t.ex. är en klädkedja eller modeföretag kan det vara modebloggerskor eller folk som lägger ut mycket modebilder på Instagram. Om ni är ett spelföretag kan det vara människor som har YouTube-kanaler där de publicerar recensioner eller videor från sina upplevelser av datorspel. Om ni är ett teknikföretag kan det vara bloggare som skriver regelbundna artiklar om ert område och är kända för att ha stort inflytande inom branschen.
En av de första tankarna om kommer upp är om detta är ett helt ärligt sätt att bedriva marknadsföring. Och naturligtvis finns det en stor risk att en ”Influencer” mister sin auktoritet och popularitet om det framgår att denne låter sig köpas av vilket företag som helst. Detta händer titt som tätt, men de flesta Influencers inser hur viktigt det är att ha integritet, och de som är måna om sitt rykte är väldigt noga med att de artiklar som de skriver för företag verkligen ger något av värde för följarna.

Influencer Marketing går ut på att få Influencers inom ditt område att prata om dina produkter.
Influencer Marketing har annars en rad fördelar:
- Vad en auktoritet inom ett visst område säger om en produkt har mycket större inverkan än någon annons eller dyl. någonsin kan ge
- Inom vissa områden där annonseringsutrymmet är mättat är detta ett mycket mer kostnadseffektivt sätt
Och sist men inte minst:
- Att bli omnämnd på en blogg som har stor auktoritet inom ditt område kan innebära väldigt positiva effekter för rankingen i sökmotorerna
Livestream Video
Nästa buzz-word som hörts mycket i diskussionerna under 2015 i USA är Livestream Video, och speciellt då med apparna Periscope, och Meerkat . Livestream video är ju egentligen något som funnits länge, men med dessa nya appar har det plötsligt blivit mycket enklare att göra direkt från din egen smartphone. Det har gjort att intresset för livestream video fullständigt har exploderat i USA under det senaste året.
Andra saker som gör att Livestream video har växt så kraftigt i och med dessa appar är att de har mycket lättanvända sätt att interagera med tittarna genom att de kan kommentera och ställa frågor direkt i appen, eller markera att det är något de tycker om genom att skicka ”hjärtan” till den som sänder.
Till de företag som tidigt har sett möjligheterna med Periscope hör många stora konsumentvarumärken som är snabba att ta till sig nya medier. Exempel är Red Bull som sände live från sitt event ”Red Bull Guest House” i Miami. Andra exempel är Adidas som sände ut när de skrev kontrakt med en fotbollsstjärna, Taco Bell som berättade om ett erbjudande de hade på ”Cinco de Mayo ”, och Adobe som sände live från sina kontor i samband med den nya Creative Cloud-releasen.
Det bör nog ändå sägas att det är ett medium som fortfarande är på experiment-stadiet, och det har väl inte riktigt utkristalliserat sig hur det används på bästa sätt.
Att det troligen har kommit för att stanna och kommer att utvecklas under de närmaste åren visas av att Facebook också hoppat på Livestream-tåget och har släppt en tjänst för livestream video i nyhetsflödet. Deras tjänst är vad vi vet fortfarande endast släppt till utvalda konton, men kommer troligen att utökas till en större publik under 2016.
2. Nya sociala nätverk för marknadsförare – SnapChat och Instagram
Ett antal sociala nätverk är sedan länge etablerade och en självklar del i de flesta företags marknadsföring på Internet. För konsumentmarknadsföring är det framförallt Facebook (eller Pinterest), för B2B LinkedIn, och inom media, transport, teknik och många andra är det Twitter. De två som vi sett segla upp under det senaste året som allt fler börjat anamma är Instagram och SnapChat. Gemensamt för dessa två är att
- De hör till de snabbast växande nätverken
- De används nästan uteslutande på mobiler
- De lockar framförallt en yngre publik
Instagram tror vi att de flesta av er känner till, ett socialt nätverk med över 400 miljoner användare som bygger nästan uteslutande på foton (eller videor) i kvadratiskt format. Därför är det mest populärt för branscher med tilltalande visuellt innehåll som mode, skönhet, mat, resor och underhållning. Instagram ägs av Facebook, och under 2015 så utvecklade man sitt annonsystem så att nu är Facebooks annonssystem helt integrerat med Instagram.
Exempel på företag som haft uppmärksammande Instagram-kampanjer under 2015 är typiskt företag som Guerlain, L’Oreal, Air Canada och Samsung. Annars hör Instagram till ett av de nätverk som gått i bräschen när det gäller Influencer Marketing.
SnapChat
Snapchat är det snabbast växande sociala nätverket och har passerat 100 miljoner dagliga användare. För er som inte har provat på Snapchat (och det är det rätt många över 30 som inte har) så kan vi sammanfatta det att det är en app där du kan skicka foton (eller videoklipp) till dina vänner, och när det kommer fram så har mottagaren bara ett antal sekunder på sig att titta på det, och sedan försvinner det för evigt. Detta kompletteras med div. skriv och ritverktyg som låter dig dekorera dina bilder och skriva texter på dem.
Ett flertal foton eller videor kan också kopplas ihop till en ”story”, och då har mottagaren ett dygn på sig att titta på den. Varför är det så populärt? Svårt och förstå för oss medelålders, men kanske för att det har en så stark ”här och nu”-karaktär.
Fortfarande under utveckling för marknadsföring
En del företag har under senaste året börjat testa SnapChat som marknadsföringskanal, mycket beroende på att det snart är nästan bara där och på Instagram det går att nå många ungdomar under 25. Det finns ett annonssystem, men man får väl säga att det fortfarande är under uppbyggnad. De flesta företag som testar att använda SnapChat för marknadsföring använder andra kreativa metoder som att genom att få användarna själva producera innehåll, dela ut rabattkuponger och giveaways, eller skapa underhållande stories som får viral spridning.
Det som redan fanns 2015, och utvecklas ännu mer
Men även om det är spännande med allt som är nytt och hett, så kommer en avgörande majoritet av digital marknadsföring 2016 ske via redan etablerade kanaler, där några fortfarande är under stark utveckling.
Content Marketing
- Framåt företag kommer att lägga in en andra växel under 2016 när det gäller Content Marketing, och utveckla sätten de marknadsför och sprider sitt innehåll, lära sig att mäta ROI på innehållet, och effektivisera sättet det producerar. För det senare har det kommit nya verktyg, bland annat content calender-verktyget CoSchedule som vi recenserat nyligen på denna blogg.
- Typen av innehåll som produceras blir bredare. Under 2015 såg vi hur video i allmänhet och animerad video i synnerhet växte väldigt stark. Under 2016 kommer vi att se hur även andra typer av innehåll introduceras och växer – troligen interaktiva applikationer som t.ex. interaktiva kartor, quiz-applikationer, och online kalkylatorer.
Facebook går från klarhet till klarhet som marknadskanal, som ett ånglok med ständigt nya välfungerande funktioner för marknadsförare:
- Annonssystemet är nu helt integrerat med Instagram, det är bara att välja som en option att din annons ska visas där också. Effektivt? Prova och kolla i Facebooks excellenta statistik. Vi på Kanban Marketing har sett att de kampanjer som riktar sig mot ungdomar under 30 år, ofta fårmer trafik från Instagram än Facebook.
- Annonserna har fått ett flertal nya funktioner där de flesta av oss bara ännu hunnit skrapa på ytan, till exempel Lead Ads, Carousel Ads, och hela tiden bättre möjligheter att segmentera annonserna mot önskade målgrupper
- Facebook har nyligen förbättrat chanserna för dina inlägg i det organiska flödet att synas så bra som möjligt, genom att låta ägaren till sidan kontrollera för vilka kundsegment inlägget helst ska visas för, genom den nya funktionen Audience Optimization. (I skrivandes stund är denna funktion endast släppt i USA vad vi vet, men global lansering kommer troligen inom kort.)
Google AdWords, Google Display, SEO
Alla nyheter och trender till trots, är det fortfarande sökmarknadsföring med SEO och Google AdWords som är det centrala i all marknadsföring på Internet.
- Som vi skrivit många gånger tidigare handlar SEO nu mer om Content Marketing än om metataggar och länkbyggnad som var viktigare förr. Därför är det dit som du ska flytta dina resurser.
- En annan utveckling inom sökmarknadsföringsområdet är att Remarketing/ReTargeting fungerar allt bättre, det har blivit lättare att lägga till i en kampanj. Därför är det numera snarare regel än undantag att man kompletterar en sökkampanj med en Remarketing-kampanj i Google AdWords Display-system.
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Dela med dig av dina synpunkter!