I början på oktober blev det möjligt att annonsera på Instagram – någonting som många väntat på länge. I denna artikel ger vi en kort introduktion hur det rent praktiskt går till och vilka resultat du kan förvänta dig.
Varför är det intressant att annonsera på Instagram?
Instagram hör till ett av de absolut största och snabbast växande sociala nätverken. I september i år hade Instagram över 300 miljoner användare, och 75 miljoner av dessa är inne på sitt konto varje dag. Den yngre publikens användande av Facebook har som bekant minskat på senare år, och en stor del av den trafiken har tagits över av Instagram. Så om man vill komma åt de yngre internetanvändarna i åldrar 16-35 bör Instagram vara ett av de effektivaste medierna.
En annan sak som gör det extra intressant att annonsera just nu är att varje gång ett nytt annonseringssystem öppnar är det nästan alltid väldigt prisvärt, eftersom konkurrensen om annonsplatserna är mindre i början, innan alla har upptäckt den nya annonsplatsen.
Hur ser Instagramannonser ut?

Instagramannons från designföretaget Hem med texten ”Sponsrad” och knappen med en ”Call-to-action”
Instagramannonser ser precis ut som de foton eller videoklipp som kommer i ditt flöde på Instagram. De enda skillnaderna är egentligen att annonsen har en text längst upp till höger där det står ”Sponsrad”, och en knapp till vänster under bilden med en så kallad ”Call-to-action” som kan vara t.ex. ”Läs mer” eller ”Handla nu”.
Hur gör man?
Instagram ägs av Facebook, och det är genom Facebooks annonseringssystem som man kan lägga ut annonser på Instagram. Just nu är det ganska komplicerat då man måste använda den avancerade editorn i systemet – den som kallas “Power Editor”. Dessutom verkar det i skrivandes stund som om det inte är öppet för vanliga facebook-konton, utan man behöver ett business manager account som används av professionella facebookannonsörer.
För att köra en kampanj räcker det inte heller med bara ett Instagramkonto, du måste även ha en Facebook företagssida för att kunna köra kampanjen.
Annars är det som att lägga upp en vanlig facebookannons. Man lägger upp en kampanj, ett Ad-set och en annons, och väljer vilken facebooksida och instagramkonto som den ska höra till.
När du annonserar på Instagram är det ännu viktigare att du har en bra och attraktiv bild än på Facebook. För dels så är besökarna inne på Instagram främst för att titta på bilder, och dels är texten i en Instagramannons mycket mindre framträdande än texten som finns under en annons på Facebook.

Överblicksbild över Facebooks Power Editor vid uppläggning av en Instagramkampanj
De typer av annonser som finns just nu är “Klick på webbplats”, “Filmklippsvisningar” och “Installationer av mobilapp”, som är några av standardannonserna i Facebooks annonseringssystem.
Den klart vanligaste annonsen är “Klick på webbplats” och för denna behöver du en bild som ska vara minst 600 pixlar bred och helst lika hög. (Det går med rektangulära bilder, men på Instagram passar det ju bäst med kvadratiska bilder.)
En stor fördel annars med att Instagram använder Facebooks annonseringssystem är att du kan utnyttja alla segmenterinsmöjligheter som finns i Facebooks annonssystem som ålder, kön, lokal geografi, intressen och troligen också ReTargeting. Så du kan skapa olika ad-sets inom samma kampanj som målstyr annonsen mot olika grupper för att testa dig fram för att se var annonsen ger mest utdelning.
Resultat och uppföljning
Det du får ut av en “Klick på webbplats”-kampanj är dels visningar av annonsen, dels klick till webbplatsen. (Tänk på att för en Instagram-kampanj är det extra viktigt med en landningssida som passar bra för mobiler, eftersom i princip alla besök kommer från mobiler.)
Du får också normal uppföljning som från en Facebook-kampanj, det vill säga hur lång räckvidd du har, vilken kostnad för interaktioner, och om du har konverteringsspårning inkopplad så kan du även få uppfölning på detta.

Statistik från en av Kanban Marketings kunders instagramkampanjer. Man kan se att denna kampanj nått ut till framförallt kvinnor 35-44 år – vilket också var meningen.
Tidiga erfarenheter hos oss på Kanban Marketing
Vi har hunnit prova Instagramannonsering för ett par kampanjer för våra kunder och även om det fortfarande kräver de mer avancerade editorerna och kontona hos Facebook, så är erfarenheten överlag positiv.
Resultaten tyder på att för rätt erbjudanden (Lifestyle, Nöjen, Mat&Dryck, Design t.ex.) och rätt målgrupp (ungdomar och människor i yngre medelåldern) så kan det vara den effektivaste annonseringskanalen tillsammans med Facebook.
Vid de kampanjer vi kört har det tyvärr inte varit möjligt att mäta konverteringar men klickfrekvensen har legat på 2-5% och kostnaden per klick på 1-4 kr – vilket är väldigt bra i jämförelse med de allra flesta andra Display-kanaler. (Dock inte riktigt lika bra som Facebook om vi ska vara ärliga.)
Så avslutningsvis kan vi varmt rekommendera Instagramannonsering om ditt erbjudande och din målgrupp passar för mediet.
Om du behöver hjälp - kontakta Kanban Marketing
Kanban Marketing sköter både instagram- och facebookannonsering för ett lång rad företag. Om du vill komma ingång med din instagramkampanj snabbt, tveka inte att kontakta oss.
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Dela med dig av dina synpunkter!