Länkförkortare

Vilken länkförkortare ska jag använda?

Länkförkortare, eller url-förkortare (url shortener) som det också kallas, är ett praktiskt verktyg när du publicerar och delar innehåll på nätet. Förutom att du kan förkorta en lång och krånglig länk till en mycket enklare och hanterbar har de flera andra fördelar:

  1. Du kan direkt mäta hur många som har klickat på länken, vilket kan vara väldigt användbart vid olika typer av annonsering och annan marknadsföring
  2. Flera av url-förkortarna innehåller möjligheter att själv utforma länkens utseende, vilket ger dig möjligheter branding, eller länkar som är lättare att komma ihåg
  3. Det finns länkförkortare med extrafunktioner som QR-koder, ”call-to-action-widgets” och ReTargeting, vilket vi berättar mer om nedan

Sedan TinyURL kom 2002 har det lanserats en enorm mängd olika länkförkortare, och det är omöjligt att beskriva alla i en artikel, och vi tänkte begränsa oss till våra favoriter, som var och en har olika styrkor och fördelar. Dessa är:

  1. TinyURL
  2. bitly
  3. Rebrandly
  4. Sniply
  5. RetargetLinks

Flera av dem har många avancerade funktioner om man betalar för ett premium-konto, men vi har i vår genomgång nedan valt att jämföra vad man får i deras gratisabonnemang.

1. TinyURL – klassisk och gratis

Om du vill använda ett klassiskt och enkelt verktyg som är helt gratis, så är TinyURL det alternativ som ligger närmast till hands. Verktyget är enkelt att använda, och de flesta användare känner igen att det är en kortlänk, vilket kan vara en fördel ibland.

TinyURL - klassisk länkförkortare

Nackdelen med TinyURL är att det inte har så mycket mer funktioner än att bara förkorta länkar.

2. bitly – korta, anpassningsbara länkar med statistik

Om du vill ha något lite mer avancerat än TinyURL så är bitly en av de absolut populäraste länkförkortarna. Att grunddomänen är relativt kort (bit.ly) gör att länkarna blir kortare än för många andra url-förkortare. Bitly finns som de flesta i en betalversion, och en lite enklare gratisversion. I gratisversionen får du två användbara funktioner:

  • enkel statistik
  • möjlighet att anpassa länken

Man kan alltså anpassa den ”bakre” delen av länken – den som följer efter ”bit.ly/”. Detta gör att man kan skapa länkar som är mycket lättare att komma ihåg. Här är t.ex. en länk som vi skapat till Kanban Marketings hemsida: http://bit.ly/kanban-hem

3. Rebrandly – egna domäner och dynamiska länkar

Ett ganska nytt alternativ som har ännu fler funktioner än bit.ly är Rebrandly. Förutom de funktioner som finns i bitly, så har de ytterligare ett par stycken i sin gratisversion:

  • Dynamiska länkar
  • Egna domäner
  • QR-koder

Dynamiska länkar betyder att du kan ”peka om” länkarna till en annan URL vid behov – och vi kan lova att detta är en funktion som du kommer på att du behöver förr eller senare. Om du till exempel har skickat ut printmaterial med en kortlänk till en kampanjsida och plötsligt blir tvungen att flytta denna kampanjsida till en annan URL kan det rädda mycket.

Enda nackdelen med Rebrandly är att namnet på standarddomänen är ganska långt, rebrand.ly. Detta gör att man kanske föredrar att använda bit.ly när man inte behöver någon av Rebrandlys extrafunktioner. Dock kan man väldigt enkelt lägga till egna domäner, och denna funktion har sannolikt gett Rebrandlys dess namn. Det finns hundratals domäner att välja på. De kostar en liten summa, men för många är priset så lågt som 2 dollar. Nedan visas hur enkelt du kan ladda in en egen domän om du vill ha något som passar med företagsnamnet ”Acme”. De domäner som visas är bara en bråkdel av alla de förslag som kommer upp. Som synes så är det möjligt att lägga beslag på domänen ”ac.me”, vilket är en synnerligen lämplig domän för kortlänkar.

rebrandly

Inköp av egen domän i verktyget Rebrandly

Tyvärr är antalet kortlänkar för egna domäner begränsade, och i gratisversionen får man bara 500 st.

Den tredje funktionen du får med rebrandly som sparar dig tid är att det genereras automatiskt en QR-kod för varje kortlänk – vilket ofta är användbart i samband med printkampanjer.

4. Sniply – ger dig en widget med en ”call to action”

Sniply är en lite speciell länkförkortare som lägger till en widget med en ”call to action” på den sida som du länkat till. Fördelen med detta är att du kan dela länkar till andras intressanta innehåll på nätet och sedan bifoga en länk till en av dina egna saker, som ett event, ett podcastavsnitt, eller en bloggartikel.

Sniply

Exempel på hur widgeten med en ”call-to-action” visas när man har klickat sig fram till sidan som sniply-kortlänken pekar på.

Här kan du testa en sniply-länk som går till artikeln som visas i bilden ovan: https://snip.ly/ah56o6

Vi har tidigare skrivit om länkförkortaren sniply i en bloggartikel, så därför hänvisar vi till denna för ytterligare information.

5. Retargetlinks – korta länkar med Retargeting

På senare år har det dykt upp en ny typ av länkförkortare som gör det möjligt att köra Retargeting-kampanjer mot dem som har klickat på ens kortlänkar. (Det rör sig i allmänhet om Display-kampanjer med den typ av bildannonser som visas runt tidningsartiklar och andra välbesökta webbplatser.)

Detta kan vara användbart om du till exempel vill köra en kampanj mot alla dem som klickat på vissa av de länkar du delat, eller om du har en landningssida där du inte har möjlighet att lägga in ett ReTargeting-script.

Om vi ska vara ärliga så har vi själva ännu inte testat detta i någon skarp kampanj, eftersom det är rätt svårt att komma upp i den ”kritiska massa” av klick som krävs för att man ska kunna köra en ordentlig kampanj.

Om du är nyfiken på att testa kortlänkar med retargeting så kan vi rekommendera retargetlinks.com, eftersom de har en gratisversion.

6. Vad rekommenderar vi?

Vi på Kanban Marketing använder flera stycken av de ovan beskrivna länkförkortarna, nämligen bit.ly, Rebrandly och Sniply.

  • bit.ly använder vi till vardags när vi inte behöver de extrafunktioner som de andra har
  • Rebrandly använder vi när vi kan behöva ändra slutadressen för länken. Detta händer ofta när vi kör stora kampanjer. Då kommer också möjligheterna att göra ”brandade” länkar och QR-koder väl till pass.
  • När vi har något intressant eget erbjudande som vi vill informera om använder vi Sniply. När vi delar något innehåll som har med erbjudandet att göra, gör vi det med en sniply-länk som har en widget med en call-to-action till vårt erbjudande.

Till slut kan vi säga att samtliga länkförkortare som vi har beskrivit har egna chrome-extensions. Därför behöver man sällan gå till länkförkortarens webbplats för att korta ner länken, utan det räcker att klicka på en ikon längst upp på er chrome-webbläsare.

1 svara

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *