Display-annonsering i Googles nätverk

Displayannonsering handlar om de bildannonser som syns lite överallt på nätet, till exempel i dagstidningar och andra mediasajter

Vilka är för- och nackdelarna med Displayannonsering?

  • FÖRDELAR
    Möjlighet till volymer och stor räckvidd. Dina annonser kan visas för väldigt många människor väldigt många gånger. I stort sett är det bara din budget som sätter gränsen.
  • Du kan nå människor som varken söker efter ditt erbjudande eller är ute på sociala medier som Facebook eller LinkedIn.
  • NACKDELAR
    Ganska trubbig målstyrning (targeting).
    Det vill säga, mycket av budgeten går ofta åt till att visa annonserna för personer som inte tillhör din målgrupp. (Den målstyrning som är effektiv blir oftast ReTargeting, dvs att annonserna visas för dem som varit inne på din webbplats.)
  • Ofta betydligt sämre effekt per krona än t.ex. sökannonser eller Facebookannonsering.
    Eller ett annat sätt att uttrycka det är; en hög kostnad per konvertering.

När ska jag använda Displayannonsering?

Generellt är Displayannonsering något som bäst passar större företag och i allmänhet sämre för småföretag. Till exempel kan Display-annonsering rekommenderas när:

• Du vill marknadsföra brett och komma ut till många människor och du har en stor marknadsföringsbudget
• Du vill öka kännedomen och igenkänningen av ditt varumärke , s k branding

När det gäller små företag kan Displayannonsering fungera bra då vi kan använda s k ReTargeting. Typiska tillfällen kan vara

• Du har säsongsbetonade erbjudanden. Till exempel mycket försäljning under semestern, vid jul, vid skolavslutningar, eller särskilda perioder som blomsterlökar på våren.
• Du vill marknadsföra nya produkter eller erbjudanden till dina tidigare kunder (som då är ”ReTargetade” och dem som är intresserade av ditt företag

Vem tillhandahåller Displayannonsering?

Det största och vanligaste systemet som används för Display-annonsering är Google Ads, samma system som används för Googles sökannonser. När du annonserar med Google har du potential att få ut dina annonser på 10 000-tals webbplatser, inklusive till exempel YouTube, Expressen och Dagens Industri.

Sedan finns det en rad andra plattformar som Ad-Roll, Criteo, Celtra – listan är lång. Dessa brukar också fungera godkänt – förutsatt att man använder ReTargeting. När det gäller övrig form av målstyrning, som intresssen, demografi eller åldersgrupper kan de flesta inte mäta sig med Google.

Slutligen finns det de svenska mediehusen och tidningarnas egna system, som GP, DN eller Sydsvenskan. Dessa kan vara användbara om man vill ut brett och har gott om pengar i marknadsföringsbudgeten. Men i regel så är dessa plattformar betydligt dyrare än de ovanstående.

Att tänka på när du beställer Displayannonser

När du beställer Displayannonser ska du helst alltid välja leverantörer som tar betalt per klick och inte per visning (vanligen anges priset per tusen visningar).

En visning garanterar dig ingenting. Om annonsen visas i marginalen på en sida med tiotalet annonser så är det inte säkert att besökaren lägger märke till den överhuvudtaget. Om besökaren klickat på annonsen är det dock ganska stor chans att hon eller han har lagt märke till den.