Sökmotoroptimering (SEO)

”Hur kommer min hemsida högre på Google?” Den frågan har cirka 6 miljoner sökningar och vårt svar är att följa Googles riktlinjer för design, innehåll och teknik. Vi har satt samman 3 tjänstepaket som så effektivt som möjligt optimerar din webbplats för sökmotorerna.

Vad är sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering, från engelskans Search Engine Optimization eller förkortat SEO, är ett samlingsnamn för de olika metoder och tekniker som används för att få en webbsida att synas så högt upp som möjligt bland resultaten vid sökningar i sökmotorer som Google. En stor del av trafiken till webbplatser kommer från sökträffar på Googles förstasida.

50-55 miljoner sökningar görs per år i Sverige (2018-2019)

Hur arbetar vi för att Googles sökmotor ska hitta och värdera innehållet på din sida högt?

Google tittar på mer än hundra olika signaler för att bestämma hur relevant din sida är för ett sökning. Det som har hänt det senaste åren är att Google har försökt bli mer rättvist, det vill säga det ska inte löna sig att fuska (köpa länkar utifrån och stoppa in nyckelord överallt på sidorna). Du kan ha ett mindre företag med en specifik tjänst som du beskrivit på ett sätt som är relevant för de som söker. Du har utgått från vad du tror en köpare är intresserad av att få veta. Vilka frågor ställer de sig? (som är experter på det ni gör och producerar innehåll med hög kvalitet, och visa upp den i resultatet när någon söker efter produkter eller tjänster som du erbjuder.)

Fem steg för att skapa bra innehåll och därmed optimera din webbplats för sökningar

1. Teknisk undersökning

Teknisk genomgång och analys av sidan för att säkerställa att den grundläggande tekniska implementationen är optimerad för SEO och att det inte finns några tekniska problem för att synas väl i sökmotorerna och att inställningarna i webbverktyget är korrekta.

2. Installation av mjukvaror och verktyg för sökmotoroptimering

• Installation av plug-ins och andra mjukvaror för sökmotoroptimering av webbplatsen
• Google Search Console
• XML-sitemaps
• SEO-plugin
• Google Analytics

  • SEO Bas, steg 1 och 2

    Grundläggande SEO för en webbplats – inklusive installation av alla nödvändiga system.

3. Research och analys av sökord

• Undersökning av sökvolymer hos olika sökfraskandidater till sidan
• Prioritering av sökfraser
• Planering av innehållsarkitektur för de prioriterade sökfraskandidaterna
Analysen ger oss en uppfattning om vad våra köpare är intresserade av. Det nu du kan förstå mer av hur din köpargrupp tänker och formulerar sig när de söker.

4. Innehållsanalys och innehållsarkitektur

• Genomgång och analys av innehåll enligt prioriterade sökfraser och innehållsarkitektur.
• Förslag på innehållsarkitektur
• Guidelines för textproduktion
• Förslag på rubriker
• Genomgång av sidtexter och rådgivning för SEO

Arbetsgången kan bestå av en första version där du beskriver tjänster eller produkter. Vi jämför sedan innehållet med sökordsanalysen och ser vad som saknas och hur vi kan kompletterar eller justera struktur och texter.

  • SEO - checkup, steg 3 och 4

    Genomgång och SEO-analys av sökfraser och innehåll

5. Ändringar av meta-taggar, permalänkar och internlänkar

• Optimering av Title-taggar
• Optimering av Meta Description-taggar
• Optimering av Alt-taggar och titlar på bilder
• Optimering av interna länkar
• Optimering av permalänkar

  • SEO - Plus, steg 5

    Genomgång och SEO-analys av existerande webbplatser

6. Kontinuitet i SEO-arbetet behåller dina positioner

Det visar sig att våra insatser i steg 1 till 5 ger resultat och dina webbplats placerar sig bra på relevanta sökningar. Är vi klara då? Nej, eftersom det händer nya saker hela tiden, Google uppdaterar sina verktyg och dina konkurrenter bygger vidare på innehållet på sina webbsidor. Arbetet med bra innehåll och sökmotoroptimering är ett pågående arbete. Vad sökmotorn värderar som bra innehåll förändras utifrån de sökningar som görs. Precis som inom sporten får vi ha ett vettigt träningsupplägg för att ligga på topp.

SEO-tjänster för små- och medelstora företag som vill öka sin synlighet på nätet

Du behöver inte göra allt på en gång, hellre korta insatser. SEO ska helst vara en kontinuerligt pågående process där du förbättrar din webbplats i små steg, gör uppföljningar och mäter resultat, och sedan stegvis förfinar de olika delarna av processen.