Google Ads

Vi är certifierade i Google-ads, vilket betyder att vi kontinuerligt tar del av utbildning och förändringar i Googles system. Vill du öka trafiken till din hemsida, förbättra din försäljning, öka antalet kundsamtal eller utforska och förstå din målgrupp så kan Google Ads vara något för dig. När du arbetar med oss äger du alltid ditt Google Ads-konto.

Sökordsannonsering med Google Ads (tidigare Google AdWords)

Om du vill synas högst upp på förstasidan på Google är Google Ads, eller sökordsannonser, den stora möjligheten vid sidan av SEO (sökmotoroptimering). Google Ads är de poster längst upp i sökresultaten som är märkta med ordet ”Annons”. Fördelarna med Google Ads är bland annat följande:

Du kan välja själv vilka sökord du vill synas på

Du börjar synas redan inom en timme efter att du lagt in annonsen och sökordet i systemet

Du får enorma möjligheter att följa upp resultaten. Du kan direkt se hur många besök och/eller beställningar du får för alla sökord.

Du kan kontrollera kostnaden.

Annonserna visas när googleanvändare söker på ett visst sökord, eller sökfras som man ställer in i Googles annonssystem. Du betalar per klick, dvs när kunden klickar på din annons och kommer till din webbplats. Priset per klick varierar enormt, delvis efter konkurrens och pris på erbjudande, men också efter hur bra kampanjen är gjord enligt Googles rekommendationer och system.

Hur du kan använda en Google Ads-kampanj för djupundersökning av sökbeteenden hos målgruppen

För att verkligen förstå sökbeteenden hos målgruppen så bör man utföra ett test i reell miljö. Det vi föreslår är att göra detta genom ett test med Google Ads, också kallat sponsrade länkar. Vi kan då se till att synas högst upp på Google på valfria sökfraser, få reda på exakt hur många sökningar som görs för respektive sökfras och se hur internetanvändarna beter sig när de kommer till din webbplats. Är det personer från vår målgrupp som söker på dessa fraser? Är det personer som kan tänka sig att använda vår app/tjänst?

Vi brukar starta med en testkampanj på tre månader som är anpassad efter dina behov och din budget. Efter det utvärderar vi den tillsammans med er och diskuterar om hur vi går vidare.

Hur kan Kanban Marketing hjälpa dig att lyckas med Google Ads?

Det viktiga med Google Ads är att se till att man får ut så mycket som möjligt i form av beställningar, leads eller webbplatsbesök för sin annonsbudget. Detta kan vara rätt komplicerat och om man använder systemet på fel sätt kan det rinna iväg onödigt med pengar i förhållande till de resultat man får.

Vi på Kanban Marketing kan hjälpa dig med följande:

  • Installation av konton

    Installation av Google Ads-konto, uppföljning i Google Analytics och script för mätning av beställningar och s.k. Remarketing

  • Implementation av kampanjer, sökord och annonser

    Implementering av kampanjstruktur, område, målgrupper, budgivning. Sökordsresearch, urval av sökord och uppdelning i annonsgrupper. Produktion av annonscopy, annonsextensions och optimering.

  • Optimering, uppföljning och rapportering

    Vi ser till att du får regelbunden rapportering så du hela tiden kan se vilka resultat du får av din marknadsföring på Google.

Två förutsättningar för att annonsera effektivt med Google Ads

Google Ads är det vanligaste sättet att annonsera på Internet och fungerar bra för nästan alla typer av erbjudanden. Det finns dock vissa förutsättningar för att annonsering med Google Ads ska vara effektiv:

• att du har ett erbjudande som folk söker efter i sökmotorerna
• att erbjudandet inte har för lågt pris – Google Ads lämpar sig huvudsakligen för erbjudande som kostar 300 kr och däröver. För billigare erbjudanden är det svårt att få någon lönsamhet.

Två viktiga råd att följa

Två av de viktigaste huvudprinicperna när man annonserar på Google är:
• Följ upp alla kampanjer noga
• Annonsera inte brett. Annonsera spetsigt.

Vad kostar Google Ads?

Google Ads kostar så mycket du bestämmer att det ska kosta. Vi sätter en månadsbudget för hur mycket du vill lägga ner på annonseringen per månad och sedan anpassar vi en dagsbudget efter det. Om det är många sökningar som ger väldigt många klick och därmed kostnader, så anpassas visningarna av din annons, så att du aldrig betalar mer än det du vill satsa.