Marknadsföring på LinkedIn

LinkedIns annonssystem är ett alternativ när du har svårt att nå din målgrupp med hjälp av Google eller Facebook.

Den vanligaste typen av annons på LinkedIn är sponsrade inlägg i nyhetsflödet
precis som på Facebook

Vad karakteriserar LinkedIn som nätverk?

LinkedIn är ett nätverk där besökarna är mer ute för att diskutera företagande och jobb än på Facebook, så i allmänhet är det ett nätverk som passar bättre för B2B.

Det är också ett nätverk dit folk går mycket när de ser sig om efter nytt jobb, så det är extra bra för rekrytering, och LinkedIn har många typer av specialfunktioner och specialannonser för just rekrytering.

Drygt 30% av svenskarna har ett konto på LinkedIn (2019)

Styrkor och svagheter med annonsering på LinkedIn

    • Styrkor
      Mycket bra för rekrytering av kvalificerade medarbetare som ingenjörer, ekonomer, jurister eller forskare
    • En möjlighet att nå kunder för B2B-företagI teorin fantastisk målstyrning av annonser på (förutom geografi och demografi) jobbtitel, utbildning, erfarenhet, intressen, företag + retargeting. (För en så liten marknad som Sverige, så fungerar detaljerad målstyrning ganska dåligt. Kampanjerna får ofta ganska litet genomslag.)

Svagheter

  • Dyra klick. I regel klickpriser på 15-25 kr, vilket gör att även om många kampanjer går hyfsat och genererar väldigt relevanta besök på ens webbplats så blir den inte lönsam ändå.
  • Inte alls så stor aktivitet som på Facebook. Även om 30% av svenska internetanvändare har ett konto på LinkedIn är bara 4% inne på LinkedIn dagligen.

När kan det vara läge att annonsera på LinkedIn?

Vi kan till att börja med säga att LinkedIn är till skillnad från Facebook ett nätverk där de flesta företag kan få hyfsad spridning på sina inlägg utan annonsering (det som brukar kallas ”organisk spridning”). Om företag vill sprida något på LinkedIn så kan de till att börja med prova med att lägga ut det i nyhetsflödet och be alla anställda att ”gilla” det. Det kan ge ganska hyfsad spridning i ens bransch och bland kunder om anställda har företagets kunder som kontakter på LinkedIn.

Annonsering är något man kan prova på om man tycker att organisk spridning inte räcker.

Det kan till exempel användas:

  • Vid rekrytering av kvalificerad personal
  • När du varken når din målgrupp via Google eller Facebook
  • När din målgrupp hör till de branscher som är mest aktiva på LinkedIn, som till exemepel IT och kommunikation.

Andel av internetanvändarna som använder LinkedIn uppdelat på bransch. 
 Källa: svenskarnaochinternet.se