Annonsering på Facebook
Sponsrade inlägg som visas i facebook-användarnas nyhetsflöde.
Facebookannonsering handlar huvudsakligen om de sponsrade inlägg som visas i facebookanvändarnas nyhetsflöde. Det enda som för användaren skiljer dessa inlägg är att de sponsrade inläggen har en liten grå text ”Sponsrad” längst upp i inlägget.
Facebookannonser – för- och nackdelar
FÖRDELAR
• Enorm potential. ca 75% av svenskarna har ett facebookkonto. Över 50% besöker Facebook varje dag
• Fantastisk bra målstyrning (targeting), se nedan
• I allmänhet jämförelsevis billiga klick
• Du får en annons på Instagram på köpet
NACKDELAR
• Ett nätverk med en kultur som inte passar för alla typer tjänster och produkter. Viktigt att känna av om Faceboook är rätt kanal.
• För att kunna annonsera effektivt måste du skapa en Facebooksida för ditt företag
• Det går inte att stänga av kommentarer i annonserna, och det kan gå åt tid till att hantera dem
Exempel på kampanjer där Kanban arbetat med Facebook som dominerande kanal.
Stanley Tools, Nordisk kampanj 2020
DeWalt, Yellow Demon Tour 2020
Black & Decker, Skandinaviska kampanjer 2020
Juridikum Lunds Universitet – kurskampanjer 2020
FranchiseArkitekt – Svenska och norska kampanjer 2020
Robert Wells, Sverigeturné 2019
Magnus Carlsson, Sverigeturné 2019
Västra Frölunda Hockey Club – biljettkampanjer
CGM Infucare – Kampanj för medical device
Vi startar med att diskutera målen och målgrupperna för kampanjen med dig. Efter detta kan få hjälp med alla delar av implementationen och uppföljningen. Till exempel:
Arbetet med exekvering och optimering av kampanjerna handlar om att följa upp hur bra resultat annonserna har, och ändra olika parametrar för att hela tiden förbättra resultaten. Resultaten kan vara besök på vissa sidor, köp eller beställningar.
En av de största styrkorna med Facebookannonsering är dess avancerade och välfungerande målstyrning (targeting).
Till att börja med kan man målstyra sina annonser efter vanliga parametrar som
• Geografi (ner till 16 km radie)
• Ålder, kön
Dessutom kan man styra på parametrar som
• Intresse
• Yrke
• Utbildning
• Civilstånd
• Målstyrning mot föräldrar uppdelat på ålder på barn
• ReTargeting (målstyrning mot personer som varit inne på din webbplats, eller på vissa andra sätt interagerat på ditt innehåll, t.ex. de som tittat på företagets videor.)
• Målstyrning mot personer i din maillista
• Lookalike
En Facebookannons är i regel ett inlägg, oftast ett inlägg med en länk till din landningssida. När du utformar ditt inlägg så finns det flera saker som kan göra det effektivare:
• Video (eller bildspel) istället för bild
Det är oftast effektivare att ha en video än en bild i inlägget. Detta är huvudsakligen för att i bilder får man bara ha 20% text, vilket är väldigt lite, medan i en video får man ha hur mycket text som helst, utom i startrutan. Det bästa är att ha en sekvens av texter, så du kan berätta en hel historia för dem som ser annonsen
• Kvadratiskt format
Över 80% av Facebookbesöken är via telefonen. Av denna anledning så fungerar kvadratiskt format mycket bättre än liggande, för då tar bilden upp mycket större del av telefonens display, och t.ex. texter i videon syns bättre. Dessutom fungerar annonsen mycket bättre på Instagram.
När ska jag använda facebookannonsering?
• Om ditt erbjudande är lättsamma konsumentprodukter som skor, kläder, smycken, klockor, nöjesbiljetter, resor.
Anledningen är att det är denna typ av saker som folk i allmänhet gillar mest att se på Facebook. Samtidigt är det lätt att hitta målgrupper, så intressegrupperna för denna typ av produkter är väldigt stora.
• När du har ett erbjudande som väldigt få söker efter kan Facebook vara värt att prova eftersom så många människor finns på facebook och de har ett så effektivt annonssystem. Du har större chans att lyckas om:
• Erbjudandet passar i en Facebook-kontext.
• Målgruppen går att ringa in på Facebook