Sökordsannonsering med Google Ads (tidigare Google AdWords)
Om du vill synas högst upp på förstasidan på Google är Google Ads, eller sökordsannonser, den stora möjligheten vid sidan av SEO (sökmotoroptimering). Google Ads är de poster längst upp i sökresultaten som är märkta med ordet ”Annons”. Fördelarna med Google Ads är bland annat följande:
Du kan välja själv vilka sökord du vill synas på
Du börjar synas redan inom en timme efter att du lagt in annonsen och sökordet i systemet
Du får enorma möjligheter att följa upp resultaten. Du kan direkt se hur många besök och/eller beställningar du får för alla sökord.
Du kan kontrollera kostnaden.
Annonserna visas när googleanvändare söker på ett visst sökord, eller sökfras som man ställer in i Googles annonssystem. Du betalar per klick, dvs när kunden klickar på din annons och kommer till din webbplats. Priset per klick varierar enormt, delvis efter konkurrens och pris på erbjudande, men också efter hur bra kampanjen är gjord enligt Googles rekommendationer och system.