Kanban Marketing
  • Om oss
  • Tjänster
    • Facebook-annonsering
    • Google Ads – sökordsannonsering
    • LinkedIn-marknadsföring
    • Display-annonsering
    • Sökmotoroptimering (SEO)
    • Webbsidor
  • Blogg
  • Kontakt
  • Menu Menu

AI-SEO – hur du blir synlig i ChatGPT och andra AI-verktyg

I en värld där AI-verktyg som ChatGPT, Gemini och Grok blir alltmer centrala för hur människor söker information, kommer det inte att räcka längre med traditionell sökmotoroptimering. Under det senaste året har antalet AI-sökningar växt till nästan 10% av alla sökningar på webben, och denna siffra ökar varje månad. Dessutom så ger sökmotorer som Google och Bing en AI-sammanfattning i toppen av många av sina sökningar, och användarna nöjer sig med att läsa denna och scrollar därför inte ner till länkarna som kommer nedanför.

AI-modellerna hämtar och sammanfattar innehåll från webben på nya sätt, och om du vill att ert företag ska synas så måste ni anpassa er. Genom att optimera webbinnehållet för dessa verktyg – ofta kallat för Generative Engine Optimization (GEO) eller AI Search Optimization (AISO) – kan du öka chansen för att ditt företag eller varumärke nämns i AI-genererade svar. I det här inlägget går vi igenom praktiska strategier för att göra ditt innehåll mer AI-vänligt.

Varför Är AI-optimering viktigt för ditt företag?

AI-verktygen förändrar sökbeteendet. Istället för att klicka sig igenom sökresultat frågar användare direkt efter råd direkt i verktygen, eller nöjer sig med Google Geminis sammanfattning i sökresultaten på Google. Om ditt innehåll inte är optimerat riskerar du att bli mer eller mindre osynlig inom några år. Enligt experter kan AI-SEO hjälpa till att framtidssäkra ditt företags synlighet på webben genom att fokusera på hur AI tolkar och prioriterar information. Företag som anpassar sig tidigt har just nu en chans att vinna marknadspositioner, särskilt i branscher där information och kunskap har en framträdande position.

AI-SEO google gemini 1

En viktig del av AI-SEO är att se till att få en länk till din webbplats i Google Geminis sammanfattning av sökresultaten på Google

Praktiska tips för att optimera ditt webb-innehåll

Här är en guide med erkända metoder för att förbättra synligheten i AI-verktyg. Dessa baseras på insikter från branschexperter och inkluderar både innehållsmässiga och tekniska förändringar.

Tänk mindre på algoritmerna och mer på att skapa frågebaserat, högkvalitativt innehåll

AI-modeller prioriterar innehåll som är tydligt, faktabaserat och lättläst. Använd enkelt språk och naturliga fraser som matchar hur människor frågar AI:n. Undvik fluff och att peppra texten med sökord – fokusera på värdefull information som svarar direkt på specifika frågeställningar.

Traditionell SEO har fokuserat på sökord, men AI-optimering handlar om att besvara frågor ställda med ett naturligt språk. Analysera vilka frågor dina kunder ställer och skapa innehåll som ger tydliga, direkta svar. Webb-element som kommer att bli viktigare är FAQ-sektioner eller listor som direkt adresserar vanliga frågeställningar. Detta ökar chansen att ditt innehåll citeras i AI-svar, och om du satsar mer på detta har du en chans att bli synligare än dina konkurrenter. 

Praktiska tips:

  • Använd rubriker som förklarar exakt vad läsaren får – om det passar att låta rubriken vara en fråga, så är det ofta en fördel 
  • Skriv otvetydiga svar som går rakt på sak.
  • Lägg till praktiska exempel, case studies och komplettera gärna med data som stödjer vad du säger – AI gillar innehåll som är underbyggt.
  • Identifiera vilka frågor din målgrupp faktiskt ställer (intervjuer, kundsupport, forum).
  • Skapa gärna Q&A-sidor, FAQer – och strukturera dessa med Schema Markup (se nedan).
  • Formulera rubriker i stil med ”Hur fungerar…”, ”Vilka är fördelarna med…” och ”Vad är skillnaden mellan…”.

Bygg auktoritet genom att publicera expertinnehåll

AI-verktyg värderar pålitliga källor högt, och dels vill de snabbt ha bekräftat att du är en erkänd expert på ditt område, dels att materialet är producerat av riktiga människor, och inte är innehåll som är genererat av AI-verktyg.  

Bygg därför auktoritet genom att publicera innehåll från era experter. Hänvisa till källor och inkludera författarbiografier. 

Uppdatera innehåll regelbundet för att visa aktualitet. Använd gärna Googles principer för kvalitetsinnehåll: E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness). (Om du inte känner till E-E-A-T kan du läsa mer om vad det handlar om, och hur du använder det här.)

Några tips:

  • Publicera artiklar skrivna av anställda med dokumenterad expertis.
  • Länka till källor och forskning.
  • Visa upp företagets erfarenhet – använd ”About”- och ”Team”-sidor.

Öka också din auktoritet utanför er egen webbsida genom att t.ex.:

  • Gästblogga på branschportaler.
  • Låt era experter delta i poddar och webbinarium som lämnar spår online.
  • Låt dem svara på frågor i LinkedIn-grupper och forum

Användarvänliga webbelement som ”quick guides”, instruktioner och handledningar ökar dina chanser att synas i AI-verktygens sammanfattningar av sökresultaten.

Implementera strukturerad data (Schema Markup)

Ett verktyg som hjälper AI att förstå ditt innehåll bättre är Schema Markup, som är kod som strukturerar data på webbsidor. Det gör det enklare för AI-verktygen att extrahera och presentera din information korrekt. Till exempel handlar det om att hjälpa AI-verktygen att hitta information om ert företag, eller att extrahera innehållet i frågesektioner som FAQ:er. Om du vill läsa mer om Schema Markup och strukturerad data kan du göra det här:

Förbättra teknisk SEO och genomsökbarhet (crawlability) för sökmotorer

Se till att din webbplats är mobilvänlig, snabb och lätt att söka igenom. Använd XML-sitemaps och Google Search Console för att guida crawlers. Se till att webbplatsen har en tydlig länkstruktur och se till att det finns interna länkar på alla viktiga sidor. Scanna och reparera alla trasiga länkar.

AI-verktyg som ChatGPT förlitar sig på webbsökningar, så avslutningsvis kan man säga att många delar av traditionell teknisk SEO gäller fortfarande. Länkar in till din sajt från webbplatser med hög auktoritet kommer till exempel fortfarande att vara väldigt viktiga, då de ger trovärdighet åt ditt innehåll.

Slutsats: Framtiden är AI-driven – börja nu

Att anpassa webbinnehållet för AI-verktyg är inte en engångsinsats, utan en pågående process. Genom att kombinera högkvalitativt innehåll med tekniska optimeringar kan ditt företag bli en go-to-källa i AI-genererade svar. Börja med att granska din nuvarande webbplats och implementera ett par tips från den här guiden. På sikt kommer detta inte bara öka synligheten utan också driva mer trafik och leads. Har du egna erfarenheter av AI-optimering? Dela i kommentarerna!

Share this entry
  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share on Tumblr
  • Share on Reddit
  • Share by Mail
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Nyligen
  • Utveckla din marknadsföring på LinkedIn med Thought Leader AdsUtveckla din marknadsföring på LinkedIn med Thought Leader...1 september, 2025 - 08:15
  • AI-SEO – hur du blir synlig i ChatGPT och andra AI-verktygAI-SEO – hur du blir synlig i ChatGPT och andra AI-ve...29 augusti, 2025 - 11:09
  • Google Consent Mode v2 – varför du måste uppdatera...16 januari, 2024 - 09:15
  • Målgrupper/Audiences i Google Analytics 4 – varför...8 mars, 2023 - 10:36
  • webp - snabbare sajtSnabba upp din sajt med WebP bildkomprimering20 februari, 2023 - 11:57
Populär
  • Hashtags på Instagram – 5 snabba tips19 april, 2016 - 22:03
  • förkorta länkarVilken länkförkortare passar mig bäst?7 april, 2020 - 15:54
  • Facebook Creator StudioFacebook Creator Studio – Schemalägg inlägg på Facebook...8 oktober, 2020 - 10:07
  • Podcast 6 – Content Marketing20 oktober, 2014 - 17:43
Kommentarer
  • hermanssonVarför inte reppa haha.se? Enkel men åtminstone svens...13 november, 2021 - 01:04 av hermansson
  • Karin HögmanHej, jag undrar hur jag gör för att ompublicera ett korspublicerat...30 juni, 2021 - 10:57 av Karin Högman
  • Gustav BergmanHej, du skriver helt enkelt in hashtaggen i bildtexten till...29 mars, 2021 - 09:05 av Gustav Bergman
  • zebb mahounHej, Det framgår inte här, det praktiska, dvs HUR jag...29 mars, 2021 - 08:59 av zebb mahoun
Taggar
Annonsering digital marknadsföring Facebook Googke Google Google Ads Google Analytics Hashtags Indexering Instagram LinkedIn Plug-in Podcast SEO Sociala Medier Spam Tävlingar Verktyg Video Wordpress YouTube
Vill du ha en snabbare sajt? Gör som vi: Använd Templ webbhotell!

Kanban Marketing AB
+46 709 16 37 65
info@kanban.se
Grönegatan 4B
222 24  Lund

Följ oss på Facebook

Follow us on Facebook

Kanban på Twitter

Followon TwitterPrenumereratill RSS Feed

Kanban tjänster

  • Sökmotoroptimering (SEO)
  • Google Ads – sökordsannonsering
  • Display-annonsering
  • Facebook-annonsering
  • LinkedIn-marknadsföring
Google Consent Mode v2 – varför du måste uppdatera din Cookie Conse... Utveckla din marknadsföring på LinkedIn med Thought Leader Ads Utveckla din marknadsföring på LinkedIn med Thought Leader Ads
Scroll to top