audiences google analytics 4

Audiences i Google Analytics 4 – varför du ska skapa dem nu

Vi har tidigare berättat att den “gamla” versionen av Google Analytics slutar att fungera 1 juli 2023, och uppmanat alla att installera Google Analytics 4 så snart de kan. Nu är det hög tid för nästa steg i övergången till GA4 och det är att skapa målgrupper/audiences om ni inte gjort det tidigare. I denna artikel berättar vi varför och hur.

Vad är audiences/målgrupper?

Audiences/målgrupper i Google Analytics är grupper av besökare på din webbplats som du bygger upp under tid. Den främsta användningen av dessa målgrupper är för Remarketing/ReTargeting-kampanjer, men de går också att använda för att jämföra beteendet på webbplatsen mellan olika besökargrupper.

Vad är Retargeting/Remarketing?

Om du inte provat retargeting-kampanjer så kan vi verkligen rekommendera det. Det är kampanjer där låter annonssystemet visa annonserna för de personer som varit inne på din webbplats. (Du har säkert varit med om detta någon gång efter att du varit inne på en ehandels-sajt.) När det gäller Google Display är Retargeting nästan det enda vi använder i vår egen marknadsföring och för de flesta av våra småföretagskunder.

Varför är det viktigt att skapa målgrupper så snart som möjligt?

När du definierar en målgrupp i Google Analytics, så startar den på noll, och den byggs långsamt upp av att folk besöker din sajt. Om du är ett litet företag med relativt få besökare per dag, så tar det lång tid att bygga upp en målgrupp som är användbar för Retargeting-kampanjer – ofta flera månader. Så om du vill vara rustad med ordentliga målgrupper den dag du är tvungen att överge den gamla versionen av Google Analytics, så måste du börja bygga upp dem så snart som möjligt.

I Google Analytics 4 så skapas det visserligen automatiskt en målgrupp för alla besökare, men om du vill ha målgrupper för dina viktigare grupper – till exempel de som konverterat på något sätt, de som är återkommande, eller på något annat sätt visat engagemang – så måste du skapa dem själv. Och eftersom dessa besök är bara en del av alla besök så behöver du för det mesta bygga upp målgruppen under en längre tid.

Hur du skapar en målgrupp i Google Analytics 4

1. Klicka på ”kugghjulet” i vänstermarginalen på GA4

2. Gå till Audiences, eller målgrupper

3. Klicka på ”Ny Målgrupp”

4. Skapa ett kriterium för din målgrupp

För att skapa en målgrupp som inte omfattar alla användare, så behöver vi definiera ett kriterium för medlemmarna i gruppen. Det kan vara om de har engagerat sig på senare tid, om de konverterat, vilken kanal de kommit ifrån, demografiska och tekniska variabler etc.

I detta exempel tänkte vi visa hur man gör en målgrupp av de besökare som kommit från sociala medier (organiskt):

Under ”Föreslagna målgrupper” klickar du först på MALLAR (1), och sedan på ”Förvärv” (2).

Sedan går du till ”Första standardkanalgrupp för användare”, klickar på ”Lägg till filter”(1), klickar på rutan under ”innehåller” (2) och väljer kanalen ”Organic Social” (3).

5. Kolla andel användare, ställ in varaktighet och spara

När du valt vilka användare du ska inkludera i din målgrupp så kan du kolla vilken andel av besökarna det kommer att bli (1). Om det ser ut att bli en väldigt liten andel (under 5%) kanske du ska bredda kriteriet, för annars kan det ta alldeles för lång tid att få en användbar målgrupp.

Efter det så ställer du in medlemskapets varaktighet (2). Detta definierar hur länge en besökare skall finnas kvar i målgruppen, och ju längre varaktig du har desto större målgrupp kan du få. För små sajter är det därför oftast lika bra att ställa in den på maxgränsen (540 dagar).

Till slut är det bara att klicka på ”Spara” och sedan vänta på att målgruppen skall växa till sig.

Video

Det finns egentligen hur mycket som helst att säga om målgrupper i Google Analytics 4, om du har frågor kan du skriva dem i kommentarerna nedan.

Eller så kan du kolla denna instruktiva video från YouTube-kanalen Paid Media Pros, där de går igenom alla möjliga aspekter av målgrupper/audiences under 14 minuter.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *