cookie consent mode

Google Consent Mode v2

Och varför du måste uppdatera din Cookie Consent-banner för att kunna fortsätta annonsera med Google Ads.

Superkort sammanfattning:

Från och med den 6:e mars 2024 måste du ha installerat en Cookie consent banner som har en funktion som heter ”Google Consent Mode v2” för att dina googleannonser och Google Analytics ska fungera optimalt, och du överhuvudtaget ska kunna köra ReTargeting-kampanjer.

Under de senaste åren har EU:s lagstiftning hårdnat när det gäller datahantering för webbplatser och annonsörer på nätet. Därför har företag som Google tvingats att uppdatera sina system för att ta hänsyn till kraven i regler som GDPR, ePrivacy-direktivet och Digital Markets Act (DMA). Den senare är en viktig EU-reglering som syftar till att hålla stora plattformar (kallade ”gatekeepers”) ansvariga för hanteringen av data på webbplatser.

Dessa förändringar kommer att påverka alla som använder Googles annonserings- och mätningsprodukter i Europa, och de flesta måste uppdatera sina Cookie Consent-banners senast den 6 mars 2024. Detta för att bibehålla framförallt konverteringsmätningar och möjlighet till Remarketing (men det kommer troligen att påverka många andra funktioner inom Google Ads och Google Analytics).

Vad är en Cookie Consent Banner?

En Cookie Consent Banner är de där irriterande pop-up-fönstren som du måste klicka bort när du går in på en webbplats. Många sajter lever kvar med den gamla typen av dessa banners med begränsad funktion, men EU:s nya lagar gör att i princip alla webbplatser behöver en mer avancerad app där besökarna kan själv styra vilka cookies som används under besöket, en så kallad CMP (mer om dessa nedan).

Vad är Cookie Consent Mode version 2?

Google Consent Mode lanserades redan 2020 som ett svar på integritetsregleringarna inom EU:s nya direktiv. I grunden är consent mode en funktion som gör det möjligt för Google att anpassa sina taggar för t.ex. Google Ads och Google Analytics baserat på vilka val besökaren gör i webbplatsens Cookie Consent-banner, och ersätta de mätningar och registrering av data som inte går att göra med avstängda cookies med AI-baserade datamodeller.

Hittills har många webbplatser ännu inte installerat Google Consent Mode (GCM), men med den striktare lagstiftning som kommit inom EU, och de större åtaganden som lagts på Google, så har de tvingats att uppgradera GCM till version 2, och göra funktionen obligatorisk fr.o.m. den 6:e mars för alla företag som vill utnyttja all funktionalitet i Google Ads och Google Analytics.

Consent Management Platforms

Cookie Consent banners är numera så avancerade funktioner så att det finns en uppsjö med företag som tillhandahåller plattformar för detta, så kallade Consent Management Platforms (CMP). För att säkert fungera för GCM v2, så måste plattformen vara certifierad av Google, och den officiella listan för alla certifierade företag finns här på Googles support-sidor. De flesta av de kommersiella plattformarna kostar pengar, från c:a 1000 kr/år och uppåt, men det finns några med gratis-erbjudanden för små webbplatser med lite trafik. Bland dessa har vi identifierat tre stycken certifierade CMP:er som inkluderar GCMv2 i gratisversionen och har hundratusentals installationer över hela världen.

CookieScript – vår egen favorit

Cookiescript är en CMP som är teknisk gedigen, har en mycket bra implementering av Google Consent Mode v2, användarvänlig, och har bra dokumentation och support. De har en prismodell som är bra för dem som har små webbplatser, och dem som har många stora webbplatser med mycket trafik.

Gratisabonnemanget omfattar två små webbplatser (på upp till 10 sidor), och när det gäller premiumabonnemangen så har de ”mängdrabatt” om du har två eller flera webbplatser.  Till exempel så kostar ”Lite”-abonnemanget för webbplatser med upp till hundra sidor och obegränsad trafik 8 EUR/månad för två webbplatser (4 EUR/webbplats), resp. 16 EUR/månad för fem webbplatser (3.2 EUR/webbplats).

Den enda nackdelen med Cookiescript vi upplevt hittills är att deras webbplats kan vara lite seg ibland.

CookieYes – populär, med bra gratiserbjudande för medelstora sajter

Cookie Yes är troligen den mest populära CMP:n med över en miljon installationer och har väldigt höga betyg hos användarna. Fördelen med CookieYes är prismodellen:

Gratisversionen med GCMv2 går att använda till webbplatser med upp till 100 sidor – alltså tio gånger så många som Cookiescript. Dock har de en begränsning på 25 000 sidvisningar i månaden – vilket gör att den inte räcker till för de webbplatser som har stor trafik.

”Basic” kostar 9 Euro/mån och fungerar för sajter med upp till 600 sidor, och ”Pro” kostar 18 Euro per månad och går att använda på webbplatser med upp till 4000 sidor.

Det finns dock några saker att anmärka på CookieYes:

  • Dokumentationen är lite hafsigt gjord, och ganska otydlig när det gäller t.ex. deras plugin för WordPress. Av denna anledning är en mycket stor del av installationerna som baseras på denna plugin felaktigt gjorda och stänger inte av sajtens cookies när besökarna ber om det.
  • Det är också ganska otydligt beskrivet om vilka extraåtgärder som behövs göras för att CookieYes ska inkludera Google Consent Mode v2, och ingen av de implementationer som vi har kollat upp för kunder har haft någon fungerande GCM.
  • Det finns rapporter om tekniska problem, och vi har själva varit med om att CookieYes inte klarade av att scanna en webbplats, så vi valde Cookiescript istället.

Cookiebot – tekniskt gedigen och populär, men lite lurig

cookiebot consent management platform

Cookiebot är utvecklad av det danska företaget Usercentrics A/S, är en av de mest lättanvända och samtidigt gedigna CMP:erna på marknaden. Företaget var ett av de första som valdes ut som certifierad CMP-partner av Google och har på senare tid växt fram som en av de främsta inom branschen. En plugin gör det lätt att installera Cookie Consent-bannern på WordPress-sajter, och integration med Google Tag Manager fungerar också bra.

Gratisversionen inkluderar Google Consent Mode version 2 och kostar inget för webbplatser med upp till 50 sidor.

Dock är Cookiebots sätt att räkna sidor deras stora nackdel. De verkar räkna antalet URL:er på webbplatsen snarare än antalet sidor, och de flesta wordpressajter har enligt Cookiebot långt fler ”sidor” än vad du själv räknar. Därför så har en del webbplatsägare överraskats över kostnaderna då Cookiebot har räknat fram långt fler sidor än de själva, vilket har gjort att de har fått ett dyrare abonnemang än de räknat med.

”Premium Small” kostar 113 kr/månad nu i januari 2024 och täcker in webbplatser med upp till 500 sidor, och ”Premium Medium” kostar 265 kr/månad och gäller för sajter med 501-5000 sidor.

Rekommendation

Vår rekommendation är således att om du har en webbplats med under 10 sidor, att använda Cookiescript. Det är en relativt lättinstallerad och tekniskt välfungerande CMP. Likadant om du har en sida med över 100 sidor, över 25000 besök i månaden, eller om du har flera stora webbplatser – då rekommenderar vi också Cookiescript.

Om du däremot har en sajt med 50 – 100 sidor så kan du gärna överväga CookieYes för att spara pengar. Dock bör du ta dig tid att läsa dokumentationen om Google Consent Mode v2 ordentligt.

Kanban Marketing hjälper till

Om du inte har tid eller tycker det är alldeles för komplicerat att installera en Cookie Consent-banner med Google Consent Mode v2 så kan du naturligtvis få hjälp av oss på Kanban Marketing. Kontakta bara oss via vårt kontaktformulär.