Skriver du inlägg och delar länkar på LinkedIn? Ditt företag kanske lägger ut tjänster eller annonserar om events eller andra saker? Om ni gör det finns det olika möjligheter för er att synas lite extra – i denna artikel berättar vi hur du enklast gör föra att synas så bra som möjligt.
Att synas i Nyhetsflödet på LinkedIn
Låt oss först göra klart att naturligtvis har LinkedIn sett till att de inlägg som syns allra bäst är de som är sponsrade i deras annonssystem. Vi tänkte berätta hur du syns så bra som möjligt utan att spendera annonseringspengar.
Olika typer av inlägg
Du har säkert sett i nyhetsflödet på LinkedIn att inläggen ser lite olika ut och att vissa står ut lite mer än andra i mängden. Dels finns det inlägg som ser ut så här:
Detta är en delning av en länk till en webbsida utan bild. Denna typ av inlägg hör till dem som syns minst (tillsammans med korta textinlägg, naturligvis).
Sedan kan de se ut så här:
Så ser det ut när man delar en webbsida där det finns en bild tillgänglig. Bilden blir bara en liten tumnagel till vänster om titeln och den inledande texten på sidan.
De inlägg som syns tydligast är de som ser ut så här:
Detta är ett inlägg där vi har egentligen delat ett foto och sedan skrivit en text med en länk som kommentar till detta foto. (Observera att detta är en delning av samma sida som ovan.)
Som du ser har du dessutom möjlighet att lägga in en stor och tydlig text i själva bilden.
Social Media Examiner, som är en väldigt välbesökt webbplats där man diskuterar marknadsföring på sociala medier utnyttjar möjligheterna till fullo och lägger in en stor och tydlig rubrik i bilden. Så här kan ett av deras inlägg se ut på LinkedIn:
Hur gör jag?
Att producera denna typ av inlägg som syns bra på LinkedIn är busenkelt, det enda som kräver lite arbete och planering är själva bilden.
Bildformat
I grunden behöver bilden vara minst 525 pixlar bred, och liggande eller kvadratiskt format – då fyller den ut hela flödet. Vissa rekommenderar 800×800 som format, och det går bra om kvadratiskt format är något som passar en. Vi på Kanban Marketing (och Social Media Examiner och flera andra bloggar vi sett) kör emellertid med Facebookformatet 1200×628 pixlar. På så sätt kan vi skapa en bild som passar såväl för LinkedIn som Facebook (och Twitter) på samma gång.
Bildstorleken och texten i bilden editerar du ihop i din favoriteditor, eller i Canva som vi beskrivit i ett inlägg på vår blogg. I denna typ av bildeditorer kan du både se till att din bild får rätt storlek och lägga in den text du vill ha.
Publicera bild
Att sedan publicera bilden är väldigt enkelt. Du klickar bara på ”Hämta bild” på din LinkedIn-profil och laddar upp bilden.
Skriv sedan in texten som en kommentar till bilden inklusive länken till sidan som du delar. Använd gärna någon av de länkförkortare som vi skrivit tidigare om på vår blogg: bit.ly eller snip.ly.
Slutresultatet av ovanstående inlägg såg ut så här:
Så prova gärna direkt att dela något intressant ni har på er webbsida. Kanske ni har något ledigt jobb, något seminarium, eller något nytt att berätta om era erbjudande. Det vi rekommenderar dig att göra först är att lära dig att snabbt producera en snygg bild. Och som vi tidigare sa, så kan vi rekommendera att ta en titt på verktyget Canva.
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Dela med dig av dina synpunkter!