hubspot crm gratis

Hubspot Free – professionellt CRM som är gratis!

Hör ditt företag till dem som fortfarande hanterar era kundlistor i ett exceldokument, eller i Mailchimp – eller ännu värre: i en lista i ett Word-dokument?
Ni är inte ensamma, och anledningen att många gör det är att “riktiga” CRM-system ofta kostar en hel del – betydligt mer än vad de smakar.

Låt oss berätta om Hubspot Free – ett kraftfullt system för CRM (Customer Relationship Management) som är helt gratis upp till 1000 kontakter. Detta räcker för många småföretag, och för er andra som råkar ha många fler kunder, är gratisversionen en lysande möjlighet att “doppa tårna i vattnet” så länge ni vill – innan ni tar steget och investerar i ett professionellt CRM-system med alla önskvärda funktioner.

Vad är Hubspot?

Hubspot är en av de mest kända CRM- och Market Automation-systemen på marknaden tillsammans med t.ex. Salesforce, Marketo och Zoho CRM. Företaget var en av pionjärerna när marknadsföring och försäljning gick över till Internet-eran, och några av grundarna var mer eller mindre de personer som skapade begreppet “Inbound Marketing”.

Med ett CRM som kärna har man idag byggt ett mycket kraftfullt system som har ett antal olika moduler: Marknadsföring, Sälj, Customer Support och Drift.

Vad innehåller gratisversionen av Hubspot?

Gratisversionen av Hubspot innehåller väldigt många olika delar, där följande fem är de mest intressanta:

  • CRM (Customer Relationship Management) – en databas för att hantera data om era kunder (kontaktdata, pågående och vunna deals etc.), och hålla ordning på er kommunikation med dem.
  • Formulär – ett system för att skapa formulär på er webbplats (som hör till marknadens snyggare)
  • Nyhetsbrev – Ett kraftfullt email marketing-system som är integrerat med både CRM:et och formulärsystemet med en användarvänlig grafisk editor
  • Chat-funktion – ett chattfönster till er webbplats för att kommunicera med era kunder i realtid

Naturligtvis är många av funktionerna begränsade i gratisversionen, men vi kan garantera att de räcker väldigt långt – för oss på Kanban Marketing och flera av våra kunder har de räckt i många år.

Systemet har också väldigt bra integrationer med de vanligaste mailsystemen som Gmail och Outlook – vilket gör att det är busenkelt att hela tiden hålla koll på kommunikationen med kunderna, och hålla alla kontaktuppgifter aktuella.

Hubspot CRM

Hubspot CRM är helt enkelt ett CRM där du lagrar all information om dina kunder och följer upp kommunikationen med dem. Du får också feedback på hur intresserade de är av dina nyhetsbrev och vilka formulär de fyller i.

CRM-systemet har som sagt också väldigt användarvänliga integrationer med de vanligaste emailklienterna, som Outlook och Gmail, vilka hjälper dig att hela tiden enkelt hålla din kundinformation uppdaterad. Och när du får ett mail av en kund som inte hört av på länge, kan du med ett enda klick hoppa till kundens post i CRM:et , och kolla upp alla förehavanden ditt företag tidigare haft med denne.

hubspot gmail

I Hubspots integration med mailsystemen (här Gmail) får du med ett enda klick upp all viktig information om kunden som lagras i CRM-systemet.

Formulär

Formulären som du kan skapa med Hubspot hör som sagt till marknadens mest eleganta. Du kan välja mellan olika stilar, och det finns alla möjliga önskvärda funktioner som pop-up med olika funktioner, GDPR-kopplingar etc..

Och som du antagligen förstår är det en stor fördel att ha sina formulär integrerade som en del i sitt CRM, då alla som registrerar sig kommer in direkt som en post in i ditt CRM med alla uppgifter på rätt plats.

Nyhetsbrev – Email marketing

Email-marketing-funktionen i Hubspot free innehåller alla funktioner som du behöver, inklusive en lättanvänd drag-and-drop editor. Hanteringen av nyhetsbreven underlättas av att allt är integrerat med ditt CRM, så det är enkelt att skapa sändlistor och att följa upp om vilka av dina kontakter som klickar på och läser nyhetsbreven.

Hubspot Email Marketing

Chatt-funktion

Om ni känner ett behov av en chatt-funktion på er webbplats så finns också detta i Hubspot Free. Gratisversionen av systemet har alla grundläggande funktioner för en chatt som gemensam hantering av inboxar för alla medarbetare, närvarandehantering etc. Chatten är precis som allt annat integrerat med CRM-systemet.

Hubspot chatt

Exempel på chatt-fönster från Hubspot-systemet.

Ett system att växa med

De funktioner vi har beskrivit här är alltså bara de som ingår i gratisversionen och är bara toppen på isberget när det gäller Hubspot-systemets alla möjligheter. Om ditt företag växer och ni känner att ni har behov av ett mer avancerat Market Automation-system så finns det många nivåer att uppgradera till: från ”Starter” via ”Professional” till ”Enterprise”.  Så om du är ett tillväxtföretag som väljer Hubspot i starten så kan det garanterat följa med dig på hela tillväxtresan, och du slipper gå igenom den smärtsamma proceduren att byta marknads- och säljsystem.

Relaterat innehåll på bloggen.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *