Kanban Marketing
  • Om oss
  • Tjänster
    • Facebook-annonsering
    • Google Ads – sökordsannonsering
    • LinkedIn-marknadsföring
    • Display-annonsering
    • Sökmotoroptimering (SEO)
    • Webbsidor
  • Blogg
  • Kontakt
  • Menu Menu

Är ditt företag nya på Instagram? Eller har ni funnits där ett tag men har problem att få fler följare och engagemang? En sak du kan prova då är att köra en tävling.

Instagramtävlingar är ett bra sätt att få igång ditt företags konto. Vi ger här några enkla tips som hjälper dig till en lyckad kampanj.

1. Satsa på en engagerande tävling

Fundera på hur viktigt det är att ditt varumärke eller din produkt syns i tävlingen. Oftast är det lättare att få högt deltagande om du tonar ner varumärket och istället associerar det till en känsla eller livsstil. Ett fotoföretag skulle till exempel kunna koppla människors längtan efter våren till sitt varumärke. Be användarna ladda upp sin bästa vårbild under en hashtag som gärna kan inkludera varumärkesnamnet. En sådan Instagramtävling ger ofta högt deltagande, och är syftet att starta igång eller få liv i ditt Instagramkonto är det ett bra alternativ.

Väljer du istället att utforma en tävling där varumärket eller produkten står i fokus, är det en större utmaning att få användarna att dela det på sina egna flöden. Många användare vill inte dela ren reklam. Väljer du den här inriktningen gäller det att vara kreativ och skapa en tävling som användarna vill dela trots reklambudskapet.

2. Välj vilken typ av tävling

När syftet är klart blir nästa fråga hur tävlingen ska se ut. Hur utformas egentligen en tävling på bästa sätt? En viktig faktor är engagemangsgraden – hur mycket måste användaren anstränga sig för att delta? För att visa hur du rent praktiskt kan utforma tävlingen delar vi upp Instagramtävlingar i tre kategorier.

  • Hashtagtävling – en Instagramtävling där användarna laddar upp en egen bild (ofta med varumärket i fokus) under en specifik hashtag. Denna typ av tävling är ofta den företagen själva föredrar, då varumärket står i fokus och får viral spridning via användarnas flöden. Det finns dock utmaningar med den här sortens tävling. Den kräver högt engagemang och blir lätt en flopp om du inte redan har en lojal följarskara eller ett populärt varumärke. Det är också viktigt att välja hashtag med omsorg. Hashtagen måste vara unik och få in varumärket på ett smidigt sätt. Är den inte unik, blir det krångligt att administrera tävlingen och den sticker inte ut på samma sätt.
  • Följ, dela och tagga vänner – en tävling som är lämplig om du vill få nya följare och lyfta ditt Instagramkonto. För att delta i tävlingen uppmanas användarna att följa företaget, dela bilden på sitt flöde och tagga några vänner som också skulle vara intresserade av att delta. Det kan tyckas enkelt, men ofta ger den här typen av tävling lågt engagemang. Det ses som ren reklam och något folk inte har lust att lägga upp på sina flöden. Men när det lyckas är det ett bra sätt för att få viral spridning på Instagram. Det brukar fungera bra om det är ett välkänt varumärke eller för en god sak.
  • Kommentera med en motivering – en tävling där ditt företag laddar upp en tävlingsbild och ber användarna kommentera med en motivering till varför de ska vinna. Ett enkelt och vanligt sätt att utforma en Instagramtävling. Satsar du på den här sortens tävling har du stora chanser till ett högt deltagande, då det krävs ett lågt engagemang för att delta. Å andra sidan ger det kanske inte lika mycket tillbaka till varumärket långsiktigt. Risken är att användarna bara deltar för priset skull och snabbt glömmer bort vem som egentligen höll i tävlingen. Här används inte heller någon hashtag vilket inte skapar lika stor viral spridning.

Många tror att det är priset som är viktigast för att få högt deltagande på en Instagramtävling, vi skulle snarare säga att tävlingens utformning är viktigare. Är tävlingen för komplicerad, kräver för mycket energi eller är för pinsam att genomföra tenderar folk att inte delta. Det finns för- och nackdelar med de olika tävlingstyperna. Varumärkeskännedom och mognad är det som avgör vad som passar just ditt företag bäst. Den tävling vi rekommenderar för dig som är ny på Instagram och vill få igång ditt konto, är en tävling där deltagarna ska kommentera med en motivering. Ett enkelt sätt att få uppmärksamhet för ditt konto. Och håll det enkelt, ingen orkar engagera sig i en komplicerad tävling.

3. Till sist, tre viktiga saker som är lätta att glömma

  • Tydliga tävlingsvillkor – ange tydliga instruktioner för att undvika missförstånd och merarbete för dig själv.
    En annan sak att tänka på när det gäller villkoren är att det är viktigt att det är en riktig tävling som kräver någon form av presentation. Utan prestation kan det riskeras att klassas som ett lotteri och då hamnar du lätt under lotterilagen som är väldigt restriktiv.
  • Timing – när du lägger upp tävlingen och hur länge den pågår är viktiga framgångsfaktorer. En till två veckor brukar vara lagom för att få tävlingen att spridas men ändå inte hinna bli för utdragen.
  • Utse vinnare – glöm inte beskriva hur vinnaren kommer att utses. Är det av en jury på företaget eller den som fick flest likes? Vi rekommenderar att vinnaren väljs av några på företaget, istället för att välja utifrån flest likes. Bidragen kanske laddas upp under olika tidpunkter och därför inte rättvist kan jämföras.

Lycka till med din Instagramtävling!

Relaterade artiklar på bloggen:

Hur du kan dela länkar på Instagram
6 februari, 2021

Hur du kan dela klickbara länkar på Instagram

29 september, 2018

Podcast 8 – Instagram som marknadsföringskanal

Dela det här inlägget
  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share on Tumblr
  • Share on Reddit
  • Share by Mail
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Nyligen
  • Utveckla din marknadsföring på LinkedIn med Thought Leader AdsUtveckla din marknadsföring på LinkedIn med Thought Leader...1 september, 2025 - 08:15
  • AI-SEO – hur du blir synlig i ChatGPT och andra AI-verktygAI-SEO – hur du blir synlig i ChatGPT och andra AI-ve...29 augusti, 2025 - 11:09
  • Google Consent Mode v2 – varför du måste uppdatera...16 januari, 2024 - 09:15
  • Målgrupper/Audiences i Google Analytics 4 – varför...8 mars, 2023 - 10:36
  • webp - snabbare sajtSnabba upp din sajt med WebP bildkomprimering20 februari, 2023 - 11:57
Populär
  • Hashtags på Instagram – 5 snabba tips19 april, 2016 - 22:03
  • förkorta länkarVilken länkförkortare passar mig bäst?7 april, 2020 - 15:54
  • Facebook Creator StudioFacebook Creator Studio – Schemalägg inlägg på Facebook...8 oktober, 2020 - 10:07
  • Podcast 6 – Content Marketing20 oktober, 2014 - 17:43
Kommentarer
  • hermanssonVarför inte reppa haha.se? Enkel men åtminstone svens...13 november, 2021 - 01:04 av hermansson
  • Karin HögmanHej, jag undrar hur jag gör för att ompublicera ett korspublicerat...30 juni, 2021 - 10:57 av Karin Högman
  • Gustav BergmanHej, du skriver helt enkelt in hashtaggen i bildtexten till...29 mars, 2021 - 09:05 av Gustav Bergman
  • zebb mahounHej, Det framgår inte här, det praktiska, dvs HUR jag...29 mars, 2021 - 08:59 av zebb mahoun
Taggar
Annonsering digital marknadsföring Facebook Googke Google Google Ads Google Analytics Hashtags Indexering Instagram LinkedIn Plug-in Podcast SEO Sociala Medier Spam Tävlingar Verktyg Video Wordpress YouTube
Vill du ha en snabbare sajt? Gör som vi: Använd Templ webbhotell!

Kanban Marketing AB
+46 709 16 37 65
info@kanban.se
Grönegatan 4B
222 24  Lund

Följ oss på Facebook

Follow us on Facebook

Kanban på Twitter

Followon TwitterPrenumereratill RSS Feed

Kanban tjänster

  • Sökmotoroptimering (SEO)
  • Google Ads – sökordsannonsering
  • Display-annonsering
  • Facebook-annonsering
  • LinkedIn-marknadsföring
3 sätt att hitta snygga, proffsiga bilder – helt gratis Verktyget Pablo – snabbaste sättet att skapa bilder med text för sociala...
Scroll to top