Hur du kan dela länkar på Instagram

Hur du kan dela länkar på Instagram

Instagram har blivit allt populärare bland företag under de senaste åren, och många har instagramkonton med tusentals följare. Men en stor begränsning många upptäcker när de använder appen är att det inte går att lägga in klickbara länkar i sina inlägg. Detta minskar möjligheterna att skapa trafik till sin hemsida via sitt instagramkonto, och gör det också mer arbetsamt att arbeta med marknadsföring på appen.

I denna artikel går vi igenom vilka möjligheter som finns att dela länkar på Instagram och berättar framförallt om en typ av fiffiga verktyg som du kan använda.

Möjligheter att dela länkar

Grunden – Länken i bio:n

Som många vet är den enda klickbara länken du kan lägga ut på Instagram den länk som finns i din bio, det vill säga den länk som finns i din profil vid beskrivningen av dig själv eller ditt företag.

link-bio-instagram

Tekniken som de flesta använder för att dela länkar till inlägg eller landningssidor i sitt instagramflöde är att skriva något i stil med “link in bio” eller “länk i bion”, vilket de flesta instagramanvändare förstår.

Men Swipe-up länkar i Stories, då?

En del konton kan förvisso också lägga ut länkar i Stories (så kallade swipe-up links), men det är dels bara företagskonton som har över 10 000 följare eller är ett “verified account” för en kändis eller ett globalt företag. Det enda sättet för “vanliga dödliga” att erhålla en länk från en Story är genom att skapa en annons.  (Genom att annonsera kan du också få en klickbar länk från ditt inlägg, men det kostar alltså pengar.)

Kortlänkar – går att använda, men är bökigt för användarna

En teknik en del använder för att länka från sina inlägg är att skapa så kallade kortlänkar. Men den populära länkförkortaren bit.ly kan du korta ner en lång URL till en länk som startar med bit.ly/ och sedan en textsträng som du själv väljer (förutsatt att någon annan inte använt den i bit.ly-verktyget).
Men även om du kan göra en länk som är kort och lätt att komma ihåg så måste användarna skriva in den i sin webbläsare, och det tycker de flesta är för bökigt.

En professionell lösning: Länk-service- eller Bio link-app

En lösning som är populär hos många företagskonton är så kallade länkservice- eller Bio link-appar (Vi har svårt att hitta ett bra ord, för det finns inget vedertaget namn ännu). Det är en liten enkel app där du kan designa en lista av länkar, som gör att du får fler möjligheter att dela länkar med dina följare genom länken i bio:n.

Användandet av denna typ av länkverktyg har växt mycket och det finns nu ett flertal olika appar. Till de populäraste hör:

  • Shorby – en av de mer avancerade apparna som ofta får bra recensioner. Nackdelen är bara att den kostar 15 USD i månaden och det finns ingen fri version av abonnemanget.
  • Linktree – ska vara den äldsta och populäraste länkservicen, med en fri version och en betalversion för 6 USD i månaden.
  • Lnk.bio – ett prisvärt alternativ som vi på Kanban Marketing fastnat för. Gratisversionen har mer funktionalitet än Linktrees dito och den högsta premiumvarianten kostar bara drygt 200 kr i engångskostnad.

Möjligheter med lnk.bio

I grunden så använder du lnk.bio för att kunna göra en lättediterad lista av dina viktigaste/senaste länkar så att alla dessa är lättåtkomliga från länken i instagram-bion.

Till att börja med så kan du skapa en kortlänk med ditt eget företagsnamn, som https://lnk.bio/kanban.

Sedan kan du lägga in länkar med alla editeringsmöjligheter som finns i programmet.

Det finns ett flertal olika layouter att välja på, dels att presentera länkarna som en listvy (1) eller att visa länkarna som bilder (2).

Sedan finns det en lång rad andra saker du kan göra för att anpassa länklistan till ditt företag:

  • Du kan anpassa färger och typsnitt till din grafiska profil
  • Du kan lägga in en bakgrundsbild
  • Du kan lägga in ikoner till sociala medier, en kort beskrivning, en video eller musikspår i länklistan.

Det enda vi kan komma på att vi skulle önska oss ytterligare är att verktyget skulle automatiskt kunna synkas med ens blogg eller nyhetsflöde, men tyvärr måste man än så länge lägga in varje nytt inlägg för hand.

För att ge några fler exempel på hur olika företag använder ett sådant här verktyg kan ni nedan se exempel hur några stora, ganska kända företag har utformat sina länklistor.

Klicka på galleriet för att se större bilder.

Relaterat innehåll på bloggen

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *