Google är inne i en intensiv period där de testar nya utseenden på sökresultaten och AdWords-annonserna. Tidigare i år har de genomfört några förändringar och på ”Performance Summit” 24 maj presenterades nya stora viktiga förändringar i AdWords-annonserna.

Nyheter i Googles sökresultat och AdWords-annonser

Förändringar som skett under de senaste månaderna:

  • AdWords-annonserna har försvunnit ur högermarginalen
  • Titlarna i sökresultaten har gjorts längre

Nyheter och förändringar som Google presenterade den 24 maj, de kommer genomföras under kommande månader:

  • Längre textannonser (Extended text-ads)
  • Responsiva Displayannonser

1. Högermarginal utan annonser och fler synliga tecken i titlarna

Tidigare under året tog Google bort AdWords-annonserna från högermarginalen, vilket betydde att man kunde bredda sökresultaten. I pixlar räknat har bredden ökat från 512 till 600 pixlar. Detta är en viktig ändring för alla som jobbat med sökmotoroptimering. Det är nämligen nu möjligt att ha mer synlig text från sina Titel-taggar. Förut syntes bara 50-60 tecken, men nu syns c:a 70 – vilket betyder att alla som bryr sig om sin SEO bör se över sina titlar, och se om texterna bör ändras på något sätt.

Av någon underlig anledning verkar det inte synas mer av Description-taggarna, men det kommer nog snart.

2. Extended Text Ads

Nyligen så tillkännagavs att de översta AdWords-annonserna också kommer att få mer text. Från att tidigare haft 25+35+35  (95) tecken kommer annonserna att få 30+30+80 tecken (140).

Den nya annonsstorleken ska redan vara ute på Beta-test i USA och det rapporteras att de får upp till 20% mer klick. Detta välkomnas givetvis av de flesta annonsörer, men också Google själva, eftersom de får mer klirr i kassan.

adwords-expanded-text-ads
Här är bilder på hur de nya annonserna ser ut i jämförelse med de gamla, dels på desktop, dels i mobilen.

adwords-expanded-text-ads

Troligen betyder det att alla annonsörer får gå igenom och uppdatera sina sökannonser under det närmaste året. Men sannolikt så kommer man att få tydliga meddelanden och instruktioner från Google när det är dags.

3. Responsiva Diplay-annonser

En annan nyhet som meddelades den 24 maj var responsiva mobilannonser för Googles display-nätverk. Det är en möjlighet att skapa mobila Display-annonser genom att bara lägga in en rubrik, en beskrivning, en bild och en URL . Sedan säger Google att de ser till att den visas på ett snyggt sätt på alla möjliga typer av mobila sidor och appar.

Annars berördes detta ganska kort, och de enda illustrationen av denna nya typ av annonser som vi har sett är bilden nedan. (Men i sinom tid kommer sannolikt mer information från Google.)

Responsive-ads-final

Övriga nyheter

Några mindre nyheter som slutligen är värda att nämnas, eftersom de innebär en förbättring för alla oss som jobbar mycket med annonsering i Googles nätverk är följande:

  • Google utökar sitt annonsnätverk för display, vilket ger många fler möjliga placeringar för dina remarketing-annonser.
  • Förbättrade möjligheter att justera buden för olika enheter. Något som är välkommet då det hittills varit mycket begränsade möjligheter att påverka visningarna på surf-plattor.
  • Nya möjligheter för lokala annonser på Google Maps vid mobila sökningar

Läs mer

Inlägg på Googles egen blogg ”Inside AdWords”

Video från Googles event den 24 maj 2016:

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *