Att finnas på Google är avgörande för alla företag idag. Men förvånansvärt många har dålig förståelse hur sökmotorer fungerar och hur de indexerar din sida. Läs här en snabb genomgång om hur index och spindlar fungerar, och hur du kan underlätta att din egen sajt börjar synas på Google.

Vad är en webb-index?

Ordet index känner du säkert till, eller hur? Det är kort sagt en lista av information, med instruktioner för hur man når den informationen. Tänk till exempel en alfabetisk index i slutet på en bok.

webb-index google

En webb-index är inte särskilt annorlunda. Det är en databas – en lista av allt som finns på internet. Den håller koll på var all den informationen håller hus, och hjälper dig hitta den.

”Allt som finns på internet” är förresten en absurd mängd av grejer. Google håller koll på all denna information genom att förvara den i en väldigt stor databas.

Tänk dig internet som ett bibliotek. Där finns det miljarder böcker (webbsidor) som är uppdelade i kapitel (olika sidor på en hemsida). Googles sökmotor är din index till detta bibliotek.

När du googlar någonting, söker du i Googles index. Sökresultaten är indexsidan.

Men hur indexerar Google internet?

För att indexera ett bibliotek av internets storlek behöver du kraftfulla verktyg. Dessa kallas för spindlar.

Varför spindlar? Eftersom de kryper från hemsida till hemsida och skapar ett nät av information. Denna process kallas fetching. Spindlarna hämtar informationen som lagras i Googles index.

Spindeln kryper till en hemsida, indexerar dess information, kryper vidare till nästa hemsida, indexerar denna, och fortsätter kravla vart än internets kedjor av länkar leder den.

På så vis skapas det mäktiga indexet.

Men vad för information lagrar spindlarna?

Spindlarna försöker kolla igenom den mesta informationen på varje hemsidan den besöker, men de kan inte titta på allting. De indexerar först och främst det viktigaste. Vad är det?

  • URL. Väldigt viktig info. Annars hittar folk inte sidan.
  • Titeltaggar. Namnet på hemsidan.
  • Metadata. Beskrivningen av hemsidan och möjligen relevanta nyckelord.

meta-taggar

Detta är den huvudsakliga informationen som spindlarna samlar in till Googles index. Och därför är detta vad som presenteras i sökresultatet.

För att sammanfatta och att ni ska få höra vad Google säger, så lämnar vi ordet till Matt Cutts, som är en av deras mest framstående experter på sökmotorn. Innehållet är aningen daterat, men informationen är fortfarande relevant.

Hur får jag lättast Google att indexera min sida?

Förr så skrev du in sajt i ett formulär på en sida på google.com, men det sättet använder man sig inte av längre.

Det absolut enklaste sättet brukar vara att länka till din webbplats från andra sajter. (Förutsatt att de själva finns i Googles index.)

Ju populärare och större webbplats som länkar till dig, desto snabbare kommer din webbplats in i indexet. Om du till exempel skulle få en länk från en av de stora dagstidningarnas förstasidor så skulle din webbplats troligen vara i Googles index inom ett dygn.

Ett enkelt sätt att kolla vilka sidor på din sajt som är indexerade är att göra följande sökning på google:

site:dinwebbplats.se

(Skriv in site: , och sedan webbadressen till din webbplats, utan mellanslag.)

Webbplatskarta (sitemap)

Det formellt riktiga sättet nuförtiden att få en sajt indexerad är att lägga in en webbplatskarta i XML av webbplatsen och sedan registrera den på Google Search Console (se nedan). Den hjälper Googles spindlar att snabbt hitta alla sidor. (Vi kommer för enkelhetens skulle använda det engelska ordet ”sitemap” för webbplatskarta hädanefter.)

Om du har en webbplats baserad på WordPress så skapar du en sitemap lämpligen genom att använda en insticksmodul, eller plugin. Dels så skapar dessa din XML-sitemap automatiskt, dels så uppdaterar de den när du gör tillägg eller ändringar på sajten.

Det finns separata plugins för webbplatskartor, som denna, men denna funktion ingår också i de två populäraste insticksmodulerna för SEO, All-in-One SEO och Yoast SEO, och om du inte använder någon av dessa tidigare, så rekommenderar vi att du gör det.

Det är väldigt enkelt att generera en XML-sitemap med dessa, för Yoast SEO behöver du bara se till att XML-webbplatskartor är satt på ”På”, vilket det är när du installerar insticksmodulen.

Därefter så ska det ligga en sitemap på webbadressen https://dinwebbplats.se/sitemap.xml. Du kan enkelt kolla hur den ser ut genom at gå till URL:en.

Anmäl din sitemap till Google

Om din sitemap ligger på standardadressen /sitemap.xml, så hittar Googles spindlar den i allmänhet. Men om du vill vara säker kan du gå in och registrera den i ditt Google Search Console-konto. (Google Search Console är det som tidigare kallades Google Webmaster Tools, och om du ännu inte har något konto  för din webbplats så bör du skaffa det.  Google Search Console innehåller en rad verktyg och funktioner som ger dig kontroll över hur din webbplats ligger till i Googles index, och hela denna miljön är ett kapitel för sig vilken vi hoppas återkomma till i kommande artiklar.)

Vi hoppas att detta gav en lagom introduktion till hur Google indexerar din sida och hur du enklast ser till att din webbplats kommer med i Googles index.

Det här inlägget är baserat på den här artikeln, som publicerades på The Daily Egg av Neil Patel.

Vill du ha hjälp med att installera Google Search Console?

Vi kan fixa det åt dig från 380:- + moms. Du behöver bara ge oss inlogg till din CMS och/eller din Google Analytics eller Google Tag Manager.
Skicka bara in nedanstående formulär så återkommer vi så fort vi kan.


0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *