Ända sedan det började skrivas artiklar om Content Marketing sades att det var viktigt att göra en plan för allt content som skulle produceras. Denna plan kallades lite olika saker, ibland Publiceringsplan, ibland Content Schedule, eller Content Calendar. Det har hittills funnits väldigt begränsat med verktygsstöd och de flesta har använt enklast möjliga stöd som Microsoft Excel eller Google Spreadsheets.
Nu har det äntligen kommit ett verktyg som är både avancerat och lättanvänt – CoSchedule.
Coschedule – funktioner och fördelar
Följande är enligt min mening de viktigaste funktionerna i CoSchedule:
- Grafisk ”drag-and-drop” kalender som hjälper dig i planeringen av allt ditt content – i synnerhet dina blogginlägg och inlägg på sociala medier
- Stöd för arbetsflöden, koordination och kommunikation med såväl interna som externa medarbetare.
- Integration med WordPress, Sociala Medier, och andra verktyg som Google Docs, Buffer och Evernote
Till dessa kommer en hel del fiffiga mindre funktioner som har visat sig vara väldigt användbara under den första perioden som vi använt verktyget:
- Alla content-idéer kan lagras på en separat del av Content-kalendern som egna ”Content-items”.
- Mätning av vilka inlägg som är populärast i sociala medier.
- Chrome-extension som gör att du kan direkt publicera och schemalägga länkar till sociala medier
Finns det några saker som är mindre bra? Inte så det stör, men några saker skulle jag personligen vilja ändra på:
- Prismodellen gör verktyget ganska dyrt för ambitiösa småföretag (se nedan under priser)
- Integrationen med WordPress är enligt min mening lite för ”tajt”. Skulle hellre vilja se ett verktyg som var ännu mer designat för allmän content-hantering.
Huvudfunktionerna: Kalender och arbetsflöden
Huvudvyn i CoSchedule är en kalender (se bild ovan) vilket ger en bra överblick över vilka aktiviteter som ligger framför er under de närmaste veckorna.
”Innehållspaket” – Content Items
En av de saker som gör att CoSchedule fungerar så bra är att varje innehållskomponent hanteras som ett ”paket” i kalendern. Detta gör att allt som hör ihop med produktionen och marknadsföringen av detta innehåll är samlat på ett ställe. Sedan kan man flytta omkring detta i kalendern när man arbetar med sin planering.
”Innehållspaketen” har följande innehåll:
- Titel och ansvarig till innehållet
- En länk till själva innehållet
- En tasklista med de uppgifter som ska göras – när och av vem
- Ett kommentarsfält där alla som jobbar med innehållet kan kommunicera, spara länkar och användbar media till innehållet som bilder och fotografier
- Ett schema för när innehållet skall delas i sociala medier
Standardiserade task-listor
En av de saker som mest ökar effektiviteten i produktionen och spridning av innehåll är de standardiserade task-listorna. CoSchedule gör det möjligt att fördefiniera olika arbetsflöden för olika typer av innehåll, och när det sedan är dags att producera nytt är det bara att ladda in en sådan standardiserad tasklista och lägga ut uppgifterna på olika medarbetare.
Integration med WordPress
CoSchedule är nära integrerat med WordPress, och såväl kalendern som innehållspaketet för varje inlägg kan hanteras direkt inne på ditt WordPress-konto.
Denna video ger en bra översikt över hur integrationen med WordPress ser ut, och en del andra funktioner i verktyget.
Tidsschema för publicering av Innehåll på Sociala Medier
I varje ”Innehållspaket” finns också ett schema där man kan lägga in tidsinställda inlägg på ens olika sociala medier-konto. Det finns redan inlagda knappar för att du ska snabbt kunna lägga in vilken tid som innehållet ska spridas på vilket socialt nätverk.
CoSchedule har lite tips om hur detta tidsschema ska se ut, och till att börja med kan man följa deras rekommendationer innan man lärt sig vad som är bäst för ens eget innehåll.
Integration med Buffer
Om du redan använder Buffer för publicering av inlägg på sociala medier är det inga problem. CoSchedule har en väl fungerande integration med detta verktyg och det är bara att göra en enkel inställning så skickas inläggen ut via Buffer.
Uppföljning av sociala inlägg
Efter att inläggen publicerats på sociala medier följer CoSchedule upp hur mycket de delas vidare, och du får lättillgänglig information om hur populära de är.
På en sida i verktyget får du en lista som rankar vilka inlägg som har gillats och delats mest på sociala medier inom ett visst tidsintervall. Detta kan du använda dels till att lära dig vilken typ av innehåll som är populärast, dels kan du kolla om det finns några kandidater för ompublicering.
Abonemangsmodell och priser
Efter en gratis provperiod på 14 dagar så får du betala en avgift varje månad eller år som är olika stor beroende på hur många användare och hur många funktioner du vill ha (årsbetalning ger över 20% i rabatt).
Om du nöjer dig med de enklaste funktionerna som kalendern, WordPress-integration och koppling till sociala medier är priserna inte så höga och du kan komma undan med 180 USD/år för en ensam användare, eller 360 USD/år för ett team med 3 personer. Men om du vill ha de mer avancerade funktionerna som mallar för arbetsflöden/tasklistor och integrationer med Google Docs och Evernote är priserna i saftigaste laget. För ett team på fem personer får du då betala minst 720 USD/år.
Rekommendation
Hur ser då vårt slutomdöme och rekommendation ut?
CoSchedule är utan tvekan den mest välgjorda och effektiva publiceringskalendern vi stött på hittills. Om ni är ett team på 3-5 personer som verkligen har som mål att publicera mycket material under de närmaste åren, och arbetar med WordPress som centralt publiceringsverktyg, så rekommenderar vi att ni genast gör ett test med CoSchedule.
Om ni däremot är ett litet företag med begränsade resurser, och tror att ni i fortsättningen inte kommer att ha möjlighet att satsa särskilt mycket på att producera eget Content – då tror vi att CoSchedule antagligen kostar mer än vad det smakar.
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Dela med dig av dina synpunkter!