Du har säkert sett de små spräckliga rutorna som allt oftare dyker upp i annonser i tidningarna. Om du redan inte vet vad de är kan vi berätta om att det rör sig om så kallade QR-koder, tvådimensionella streckkoder, som låter marknadsförare koppla ihop sina printkampanjer med webben på ett effektivt sätt.

Användningen av QR-koder växer lavinartat, vilket inte är så konstigt då de till väldigt små kostnader kan öka effektiviteten och möjligheterna i din marknadsföring.

Vad är QR-koder?

QR står för ”Quick Response” och är en standard som utvecklades av det japanska företaget Denso, som är underleverantör till Toyota. De har den stora fördelen framför vanliga streckkoder att de är tvådimensionella, och kan därmed innehålla mycket mer information än de gamla systemen.  I och med de senaste årens utveckling för mobiltelefoner har stora möjligheter öppnats inom marknadsföring mot konsumenter och företag.

Det vanligaste är att en QR-kod innehåller en webbadress (URL), och när användaren scannar in denna laddas en webbsida upp i mobiltelefonen, och denna webbsida kan till exempel vara en kampanjsida som innehåller ytterligare information om erbjudandet som finns i tidningsannonsen kombinerat med rabattkoder, anmälningsformulär etc.

QR-koder kan dock också användas för andra saker – exempel är visitkortsinformation, adresser på en karta, eller en gilla-knapp till en facebooksida.

Hur scannar jag in en QR-kod?

Det vanliga sättet att scanna in en QR-kod är att använda kameran i en smartphone, som en iPhone eller en Android-baserad telefon. Det finns många bra gratis-appar att ladda ner för båda systemen. För iPhone använder jag själv QR-Reader från TapMedia som är väldigt lättanvänd och populär.  Ett exempel på QR-läsare för Android är QR Droid av DroidLa.

För att scanna in en QR-kod startar du bara appen som sätter igång kameran, och sedan ser du bara till att rikta in kameran mot QR-koden, och vips så har appen scannat in den.

Hur genererar jag egna QR-koder?

Det finns många webbplatser där du lätt kan generera egna QR-koder. Ett ställe är url-förkortare som goo.gl där du får en QR-kod för varje länk du förkortar (på goo.gl klickar du bara på ”details” så finns den färdig för användning.)

Min favorit är annars dinqr.se, vars smarta QR-koder gör det möjligt att spåra antalet skanningar och ändra destinationsadressen även efter att koden har skrivits ut. Du kan även ge QR-koden färg efter din grafiska profil, och lägga till din egen logga i den. (QR-koden i huvudet på denna artikel är ett exempel på en som är producerad med dinqr.)

Några exempel på användningsområden för QR-koder

Det finns många olika möjligheter och olika kombinationer – dels kan du ha dem på olika typer av ställen, och dels kan de leda till olika typer av saker.  Några konkreta exempel är:

  • En QR-kod i en tidningsannons som leder till en webbsida med mer information om produkten, och ev. en möjlighet att beställa den
  • En QR-kod på en stortavla som leder till ett sida där man kan vara med i en tävling
  • En kod på ditt visitkort som låter användare direkt få in dina adressdata i sin adressbok på sin smartphone.

Möjligheterna är många och man kan tänka sig olika kombinationer av ställen där QR-koden visas och sidor eller applikationer som den leder till:

Ställen där många idag använder QR-koder

  1. I printannonser
  2. DR-utskick
  3. På utomhusreklam – som t.ex. stortavlor bussar etc.
  4. I kataloger och broschyrer
  5. På visitkort
  6. På namnbrickor och i program på events
  7. På skyltar
  8. I powerpointpresentationer

Vad QR-koder till exempel kan peka på eller innehålla

  1. Mobila webbsidor med kompletterande information
  2. Mobila sidor med tävlingar, anmälningsformulär till nyhetsbrev eller lojalitetsprogram, rabattkoder etc.
  3. Visitkortsdata som direkt går in i mobiltelefonens adressbok
  4. Videor på t.ex. YouTube
  5. Till kartor
  6. Till ”gilla-knappar” på ens faceboksida

Några saker att tänka på om du tänker använda QR-koder

1. Målgrupper

Även om det sägs att användningen av QR-koder ökat med tusentals procent de senaste åren, så är det naturligtvis så att vissa grupper har ingen aning om vad man ska göra med dem – dessutom måste användaren vara utrustad med en smartphone med en kamera och en QR-läsar app.

Men om man för ett år sedan sade att det var mest nördiga teknikintresserade killar som scannade QR-koder, så börjar de flesta yngre människor känna till hur koderna kan användas – så för kampanjer mot personer i åldern 18-35 år är det numera väl värt att krydda sina kampanjer med lite QR-inslag.

2. Upplösning, tryckkvalitet

Det  är viktigt att din QR-kod har tillräcklig upplösning där det blivit tryckt för att telefonerna ska klara av att läsa dem.  En tumregel som amerikanska experter brukar ge är att koden skall vara minst en tum (2,5 cm) bred.  Detta beror ju lite på kvaliteten på trycket, och i en broschyr med hög kvalitet på tryck och papper kan man nog få det att fungera med mindre storlekar, men i en dagstidning skall man nog försöka se till att koden är en bit över 2 cm bred.

3. Fysisk placering

QR-koderna ska placeras på ställen där det finns täckning för användarnas mobiltelefoner – helst bra WiFi-täckning för att upplevelsen ska bli riktigt bra.  Att köra QR-koder på reklamskyltar i tunnelbanan är ganska meningslöst.  Att ha det på printmaterial som visas på flygresor är heller inte särskilt smart.