quiz-marknadsforing

Marknadsföring med quiz – en växande trend

Letar du efter nya idéer för din digitala marknadsföring? Ett sätt som blivit allt mer populärt det senaste åren är att göra kampanjer med hjälp av quiz eller frågesporter. Quiz har de senaste åren hört till de mest delade sakerna på webben och det har på senare tid hänt på både Buzzfeed och New York Times att deras mest delade artikel är just ett quiz. I denna artikel förklarar vi varför och när du kan marknadsföra med quiz, hur du gör och vad du bör tänka på innan du lanserar din kampanj.

Vad menar vi när vi talar om marknadsföring med quiz?

Quizmarknadsföring handlar om att samla leads till dina mail- eller retargetinglister med hjälp av quiz eller frågesporter. Det finns i grunden två olika typer av quiz:

  • Kunskapstest
  • Personlighetstest

Kunskapstest är helt enkelt en klassisk frågesport om ett visst ämne.
Personlighetstest är en rad frågor om din personlighet som bestämmer vilket av en uppsättning av alternativ som passar dig bäst. Exempel är: Vilken muminkaraktär är du? Vilken av våra väskmodeller passar dig? Vem är du i Game of Thrones?

Genom att koppla en utlottning till quiz:et med ett attraktivt pris, så kan du samla in de tävlandes emailadresser, och använda dem vidare i din marknadsföring som emailmarknadsföring eller ReTargeting på Facebook.

Vad är fördelen med marknadsföring med quiz?

  • Alla digitala marknadsförare vet att för varje år ökar konkurrensen och det blir stadigt svårare och dyrare att nå ut till sina målgrupper och få in nya leads.Quiz är något som ofta lockar folk betydligt mer än att läsa en text eller se på en video.
  • Om de är attraktiva och rätt utformade, så kan de ibland börja spridas “viralt” genom att deltagarna delar sina resultat på sociala medier.
  • Ett pris på ett par hundralappar kan ofta dra in fler leads till ditt quiz än vad flera tusenlappars annonsering hade gjort för en annan typ av kampanj.
  • Quiz kan ofta fungera som ett “filter” för att få in rätt typ av leads. (Om du t.ex. har ett kunskapsquiz kan du se till att du endast får in leads med ett stort intresse i ämnet quizet handlar om).

Kunskapsquiz passar typiskt bäst när ditt erbjudande handlar om erbjudanden som kräver en viss portion av kunskap – inte bara på grund av att produkterna kräver det, utan också på grund av att målgruppen oftast är personer som är intresserade av denna typ av kunskap.

Personlighetsquiz passar ofta bra när det handlar om livsstilserbjudanden som mode, resor, designprylar – alla typer av erbjudanden som handlar om produkter som har att göra med ens personliga framtoning.

Exempel på quiz

Vi har här gjort två exempel på quiz som du kan testa:

1. Personlighetstest

[interact id=”5f97c114c7da03001425bc0b” type=”quiz” mobile=”false”]

1. Kunskapstest

[interact id=”5fb65a29c03555001615c56a” type=”quiz” mobile=”false”]

Bonus på gott och ont

Om du har ett quiz med priser så får du ofta en extra bonus, som kan vara klart trevlig när det handlar om breda konsumentkampanjer, men kan vara lite tveeggat när det handlar om mer starkt målinriktade kampanjer mot t.ex. B2B-företag. Det finns nämligen sajter på Internet som scannar webben dagligen efter pristävlingar och lägger upp dem i sina listor över pågående tävlingar. Exempel på sådana sajter är:

Fördelen med detta är att du kan få in många tävlande helt gratis. Nackdelen kan vara, om att du riktar dig till en väldigt speciell målgrup, så får du in en hel del människor som bara är ute efter att försöka vinna priser, och egentligen inte är intresserade av ditt erbjudande.

Hur bygger jag upp en quiz-kampanj?

Starta med att bestämma dig för din målsättning med kampanjen och vilken budget du vill satsa.

Därefter, besluta om:

Form av quiz: Frågesport eller personlighetsquiz.

  • Innehåll – vad ska frågorna handla om?
  • Motivering: Vad ska motivera deltagarna att ge ut sin emailadress? (Det vanligaste är att de tävlar om ett pris, som ett presentkort)
  • Använd en app eller byrå för att utforma quizet. Det finns många bra appar: Shortstack, Interact och OutGrow är tre stycken som vi använt mycket.
  • Se till att det finns tydliga tävlingsvillkor och policy enligt GDPR för uppsamling av emailadresser
  • Marknadsför ditt quiz. För att få stor volym så får du i allmänhet annonsera quizet på Facebook och andra sociala medier

Några tips på vägen

Gör inte ditt första quiz för långt eller för svårt. Folk har ganska lite tålamod och de flesta gör quizet för att de vill ha kul en liten stund, och du kommer att ha rätt många som hoppar av quiz:et innan de är färdiga.

Hur många frågor är “lagom”? Det måste du testa fram för varje målgrupp, men för ditt första quiz bör du nöja dig med 3-5 frågor (eller ännu färre)

När du presenterar resultat: Var positiv, även om budskapet är att deltagaren inte hade särskilt många rätt kan man skriva något positivt som att ”du har mycket lärande att se fram emot”.

Relaterat innehåll på bloggen:

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *