Hög tid att byta till Google Analytics 4 – vi förklarar varför!
2019 släppte Google en beta-version av ett nyutvecklat statistikverktyg som så småningom fick namnet Google Analytics 4 (GA4), och är numera deras rekommenderade standardverktyg för statistik. Verktyget utvecklades helt och hållet från grunden för att möta alla nya krav, bland annat att kunna mäta webbesök utan att använda cookies.
Om du inte har installerat Google Analytics 4 redan bör du göra det. I denna artikel förklarar vi varför, och vilka fördelar det finns med GA4.
Statistik för en webb utan cookies
Du stöter säkert på begreppet cookie dagligen, då du numera får klicka i en cookie-varning på de flesta webbplatser. En cookie är kort sammanfattat en liten datafil som webbservern lägger in i din webbläsare för att känna igen dig nästa gång du gör ett besök. Lite tillspetsat kan man säga att cookies är något som internetannonsörer älskar, men vanliga användare hatar. Cookie-varningarna som skulle skydda vanliga surfares integritet har med tiden förvandlats till irriterande grus i webbmaskineriet. Nu talas det om The Cookie Apocalypse – att teknikens dagar är räknade. Bland annat har Google själva kungjort att man kommer att ta bort stödet för tredjeparts-cookies i sin webbläsare Chrome.
Det är just därför som GA4 har beskrivits som ett första steg mot ”en webb utan cookies”. Egentligen rör det sig inte om en uppdatering av föregångaren Google Universal Analytics (UA). Istället har man börjat från ruta noll och skapat en helt ny Google Analytics-plattform. Detta kommer att medföra en del jobb för användarna när det gäller konfigurering och hantering av data, eftersom det nya verktyget har en annorlunda datamodell.
Fördelar med Google Analytics 4 (GA4)
Men GA4 är naturligtvis inte bara ett plattformsbyte, utan medför även flera praktiska fördelar; här kommer några exempel:
Enklare att få information om användarnas beteende
I GA4 kan man effektivare mäta olika typer av händelser (events) under användarnas besök. Som standard finns ett flertal användbara events som sidscrollningar, nedladdningar av dokument och klick på externa länkar. Vidare är det lättare att lägga till egna events än det var i Universal Analytics. Detta gör det enklare att leta efter enskilda punkter i besöken till din sajt där användaren tappar intresset för att de blir förvirrade, tveksamma eller helt enkelt uttråkade.
Sammanhållna användarresor
Med GA4 kan du hålla bättre koll på användarresorna (user journeys), det vill säga användarens ”resa” genom din tjänst eller process. Detta är väldigt användbart när en användare börjar interagera med din webbplats via en enhet, till exempel en mobil, och sedan fortsätter interagera via en annan enhet, till exempel en laptop. I UA fanns det viss möjlighet att göra detta, men GA4 fungerar betydligt effektivare – särskilt i en värld utan cookies.
Uppdaterad användarmiljö
Eftersom Google har byggt om GA4 från grunden är gränssnittet rätt annorlunda. Huruvida man tycker om den nya användarmiljön är en fråga om tycke och smak, men de flesta som använt systemet en tag tycker att användargränssnittet är bättre när man vant sig vid det.
Utökad användarintegritet
GA4 har ett större fokus på användarintegritet. Bland annat sparar man inte användarnas IP-adressor vilket gör det mer framtidssäkert mot nya lagar och regler om personlig integritet på webben.
Varför du ska installera Google Analytics 4 så snart som möjligt
När är det då dags att installera GA4? Om du inte gjort det tidigare så bör du göra det så snart som möjligt! Google har i praktiken vänt ryggen åt UA, och från och med sommaren 2023 – närmare bestämt 1 juli 2023 – kommer det inte längre att fungera. Att det är viktigt att byta redan nu, är framförallt på grund av att du kan inte föra över data från Universal Analytics till GA4, och om du till exempel vill kunna jämföra trafiken under andra halvan av 2023 med 2022, så måste du ha installerat GA4 ett år tidigare.
Hur du går tillväga beskrivs noggrant på Googles supportsidor. Om du är van att arbeta med webb och Google Analytics är det inte så svårt, men för en del kan det vara ganska krångligt, och svårt att välja rätt konfigurering. Vi på Kanban Marketing kan därför hjälpa dig att snabbt installera GA4 så du får det gjort – det tar i regel oss bara 1/2-1 timme om du har en standardmässig webblösning som WordPress. Kontakta oss idag så kan vi för det mesta lösa det inom en arbetsdag.
Click here to add your own text