Annonsering på LinkedIn – så funkar det
Annonsering på LinkedIn är ett av de effektivaste sätten att marknadsföra dina erbjudande mot företag och professionella på Internet, men det är inte riktigt lika lätt att skapa och hantera sina kampanjer som på Facebook eller Google Ads. I denna artikel går vi igenom hur du lyckas med din LinkedIn-annonsering, och när och hur det är bäst att använda.
Passar Linkedinannonsering för dig?
LinkedIn-annonsering är något för dig som har erbjudanden och kunder som passar in under följande kriterier:
- Du har ett erbjudande du framförallt vill marknadsföra mot professionella: högre tjänstemän, företagare, affärsmän. (Eller privatpersoner som är relativt penningstarka.)
- Dina kunder har ett livstidsvärde (lifetime value) på minst 10 000 kr
(Det vill säga att dina intäkter överstiger 10 000 i medel över tid per kund.) - Din målgrupp arbetar vid datorn och är ute på LinkedIn.
Dessa kriterier bygger på LinkedIns styrkor och svagheter, som vi ska gå igenom nu.
Fördelar med annonsering på LinkedIn
Den stora fördelen med annonsering på LinkedIn är den avancerade målstyrningen av annonser och vilka grupper du kan nå. De yrkesgrupper som kan vara svåra att komma åt på Facebook, som chefer, företagsledare, ingenjörer och advokater är betydligt lättare att nå på Linkedin. Ibland är det helt fantastiskt effektivt – målgrupper som är helt omöjliga att nå på andra sätt går ofta att pricka förbluffande effektivt på LinkedIn.
Det är dessutom inte bara den avancerade målstyrningen som bl.a. baseras på yrkesroller och företag som gör att du kan styra annonserna mot exakt rätt grupper, utan uppföljningen i annonssystemet gör att du hela tiden kan förfina din målstyrning och sortera bort ointressanta kategorier (vilket vi kommer till senare).
En annan stor fördel framför Facebook är att på LinkedIn är besökarna inställda på business och mycket mer öppna för annonser som handlar om deras arbete. För även om din annons på Facebook skulle komma upp t.ex. i chefers och företagares flöden, är de ganska ofta mer inställda på koppla av och diskutera saker med släkt och vänner på Facebook, och risken är ganska stor att de hoppar över en annons som handlar om något affärsmässigt.
Nackdelar med Linkedins annonssystem
Nackdelen med annonsering på LinkedIn är kostnaden. Ett klick (det vill säga ett besök till din webbplats) kostar ofta nästan 10 gånger mer på LinkedIn än på Facebook. Om ditt företag till exempel betalar fem kronor per klick på Facebook, är det inte alls omöjligt att ni får betala över femtio kronor per klick på Linkedin.
Dessutom har kostnaderna en tendens att lätt springa iväg i Linkedins annonssystem om du gör fel val när du skapar annonsen. Det är till exempel inte ovanligt att ovana annonsörer kommer upp i långt över 100 kronor per klick på grund av att de inte behärskar annonssystemet.
En del kanske får kalla fötter när de läser detta och tror att de kan tappa kontrollen och förlora stora pengar på LinkedIn-annonsering, men vi kan lugna er med att annonssystemet har flera möjligheter till strikt kostnadskontroll, och du kan exakt ange hur mycket du vill spendera på annonseringen totalt.
Dessutom är ett klick på LinkedIn ofta mer än tio gånger så mycket värt som ett klick på Facebook. Från Facebook får mycket större andel okvalificerade besök under dina kampanjer, ofta personer som klickat mer eller mindre av misstag och stannar bara ett par sekunder. Dessutom, om du får någon som verkligen är intresserad av ditt erbjudande och stannar länge, och till och med fyller i en intresseanmälan, är det mycket större chans att det är en kvalificerad person som kan fatta beslut om inköp, om denne kommer från LinkedIn.
Vilka annonsformat finns och vad rekommenderas?
Det finns fyra olika typer av annonser på LinkedIn, men du behöver egentligen bara bry dig om en, för det är en annonstyp som är effektivast i de allra flesta fall.
De olika typerna är:
- Sponsrat innehåll
- Textannonser
- Sponsrade meddelanden
- Dynamiska annonser
Sponsrat inlägg
Sponsrat innehåll motsvarar ett sponsrat inlägg på Facebook, och är det bästa annonsformatet i över nio fall av tio. Det är helt enkelt ett inlägg i flödet som visas för den målgrupp som du väljer ut i annonssystemet. Det kan vara en bild, en video, eller bara en text – men video eller text är det vi rekommenderar.
Detta annonsformat är i det allra flesta fall mycket effektivare än alla de andra, så om du har ont om tid, (eller är lite bekväm), så kan du hoppa fram till nästa sektion i denna artikel.
Textannonser
Textannonser är de små annonserna som syns i högermarginalen på din hemsida på Linkedin.
Om du inte lagt märke till dem och ännu mindre klickat på dem, så är du rätt lik de flesta besökare på LinkedIn. Dessa annonser ger väldigt liten utdelning (och finns dessutom bara i desktop-versionen, och inte på mobilen).
Sponsrade meddelanden
Sponsrade meddelande är en möjlighet att skicka ett meddelande direkt till stora grupper, genom att sponsra detta via annonssystemet.
Nackdelen med detta sätt att annonsera är att du betalar per sänt meddelande, och väldigt många meddelanden uppmärksammas- eller öppnas aldrig av mottagarna, vilket gör att detta ofta blir ännu dyrare sätt att annonsera än de andra LinkedIn-formaten.
Dynamiska annonser
Dynamiska annonser är ett litet udda och annorlunda annonsformat på LinkedIn som visas i högermarginalen. Formatet visar en bild av användarens profilbild, tillsammans med en liten tumnagel. Att annonsen drar in användarens egen profilbild i annonsen upplever en del som lite obehagligt.
Annonsformatet ger i regel inte särskilt stor utdelning.
Målstyrning för annonsering Linkedin
Den stora fördelen med annonsering på LinkedIn är som sagt målstyrningen (targeting). Det finns följande möjligheter:
- Geografi – allt från världsdelar till städer
- Demografi – ålder och kön
- Företag
- Namn
- Storlek – storleksordningen på antal anställda på företaget
- Tillväxt (hur snabbt företaget växer)
- Bransch
- Kontakter till de anställda på angivna företag (endast företag med fler än 500 anställda)
- Utbildning
- Ämnen – Vilka ämnen målgruppen har studerat
- Skolor – Vilka skolor eller universitet de studerat vid
- Examina
- Jobb
- Befattningar
- Kompetenser
- Nivåer
- Titlar
- Egenskaper och Intressen
- Har nyss blivit befordrad, reser mycket, söker jobb, etc.
- Allmänna intressen, produktintressen, etc.
- Retargeting och kundlistor
- Retargeting baserat på webbplatsbesök, eller videokonsumtion
- Email-listor eller listor på namn+företag för de personer som man vill att annonserna ska visas för.
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Dela med dig av dina synpunkter!