Linkedin-annonsering

Annonsering på LinkedIn – så funkar det

Annonsering på LinkedIn är ett av de effektivaste sätten att marknadsföra dina erbjudande mot företag och professionella på Internet, men det är inte riktigt lika lätt att skapa och hantera sina kampanjer som på Facebook eller Google Ads. I denna artikel går vi igenom hur du lyckas med din LinkedIn-annonsering, och när och hur det är bäst att använda.

Passar Linkedinannonsering för dig?

LinkedIn-annonsering är något för dig som har erbjudanden och kunder som passar in under följande kriterier:

  • Du har ett erbjudande du framförallt vill marknadsföra mot professionella: högre tjänstemän, företagare, affärsmän. (Eller privatpersoner som är relativt penningstarka.)
  • Dina kunder har ett livstidsvärde (lifetime value) på minst 10 000 kr
    (Det vill säga att dina intäkter överstiger 10 000 i medel över tid per kund.)
  • Din målgrupp arbetar vid datorn och är ute på LinkedIn.

Dessa kriterier bygger på LinkedIns styrkor och svagheter, som vi ska gå igenom nu.

Fördelar med annonsering på LinkedIn

Den stora fördelen med annonsering på LinkedIn är den avancerade målstyrningen av annonser och vilka grupper du kan nå. De yrkesgrupper som kan vara svåra att komma åt på Facebook, som chefer, företagsledare, ingenjörer och advokater är betydligt lättare att nå på Linkedin. Ibland är det helt fantastiskt effektivt – målgrupper som är helt omöjliga att nå på andra sätt går ofta att pricka förbluffande effektivt på LinkedIn.

Det är dessutom inte bara den avancerade målstyrningen som bl.a. baseras på yrkesroller och företag som gör att du kan styra annonserna mot exakt rätt grupper, utan uppföljningen i annonssystemet gör att du hela tiden kan förfina din målstyrning och sortera bort ointressanta kategorier (vilket vi kommer till senare).

En annan stor fördel framför Facebook är att på LinkedIn är besökarna inställda på business och mycket mer öppna för annonser som handlar om deras arbete. För även om din annons på Facebook skulle komma upp t.ex. i chefers och företagares flöden, är de ganska ofta mer inställda på koppla av och diskutera saker med släkt och vänner på Facebook, och risken är ganska stor att de hoppar över en annons som handlar om något affärsmässigt.

Nackdelar med Linkedins annonssystem

Nackdelen med annonsering på LinkedIn är kostnaden. Ett klick (det vill säga ett besök till din webbplats) kostar ofta nästan 10 gånger mer på LinkedIn än på Facebook. Om ditt företag till exempel betalar fem kronor per klick på Facebook, är det inte alls omöjligt att ni får betala över femtio kronor per klick på Linkedin.

Dessutom har kostnaderna en tendens att lätt springa iväg i Linkedins annonssystem om du gör fel val när du skapar annonsen. Det är till exempel inte ovanligt att ovana annonsörer kommer upp i långt över 100 kronor per klick på grund av att de inte behärskar annonssystemet.

En del kanske får kalla fötter när de läser detta och tror att de kan tappa kontrollen och förlora stora pengar på LinkedIn-annonsering, men vi kan lugna er med att annonssystemet har flera möjligheter till strikt kostnadskontroll, och du kan exakt ange hur mycket du vill spendera på annonseringen totalt.

Dessutom är ett klick på LinkedIn ofta mer än tio gånger så mycket värt som ett klick på Facebook.  Från Facebook får mycket större andel okvalificerade besök under dina kampanjer, ofta personer som klickat mer eller mindre av misstag och stannar bara ett par sekunder. Dessutom, om du får någon som verkligen är intresserad av ditt erbjudande och stannar länge, och till och med fyller i en intresseanmälan, är det mycket större chans att det är en kvalificerad person som kan fatta beslut om inköp, om denne kommer från LinkedIn.

Vilka annonsformat finns och vad rekommenderas?

Det finns fyra olika typer av annonser på LinkedIn, men du behöver egentligen bara bry dig om en, för det är en annonstyp som är effektivast i de allra flesta fall.
De olika typerna är:

  • Sponsrat innehåll
  • Textannonser
  • Sponsrade meddelanden
  • Dynamiska annonser

Sponsrat inlägg

Sponsrat innehåll motsvarar ett sponsrat inlägg på Facebook, och är det bästa annonsformatet i över nio fall av tio. Det är helt enkelt ett inlägg i flödet som visas för den målgrupp som du väljer ut i annonssystemet. Det kan vara en bild, en video, eller bara en text – men video eller text är det vi rekommenderar.

sponsrat innehåll linkedin

Sponsrat inlägg

Detta annonsformat är i det allra flesta fall mycket effektivare än alla de andra, så om du har ont om tid, (eller är lite bekväm), så kan du hoppa fram till nästa sektion i denna artikel.

Textannonser

Textannonser är de små annonserna som syns i högermarginalen på din hemsida på Linkedin.

LinkedIn textannonser

Textannons

Om du inte lagt märke till dem och ännu mindre klickat på dem, så är du rätt lik de flesta besökare på LinkedIn. Dessa annonser ger väldigt liten utdelning (och finns dessutom bara i desktop-versionen, och inte på mobilen).

Sponsrade meddelanden

Sponsrade meddelande är en möjlighet att skicka ett meddelande direkt till stora grupper, genom att sponsra detta via annonssystemet.

Exempel på sponsrat meddelande

Nackdelen med detta sätt att annonsera är att du betalar per sänt meddelande, och väldigt många meddelanden uppmärksammas- eller öppnas aldrig av mottagarna, vilket gör att detta ofta blir ännu dyrare sätt att annonsera än de andra LinkedIn-formaten.

Dynamiska annonser

Dynamiska annonser är ett litet udda och annorlunda annonsformat på LinkedIn som visas i högermarginalen. Formatet visar en bild av användarens profilbild, tillsammans med en liten tumnagel. Att annonsen drar in användarens egen profilbild i annonsen upplever en del som lite obehagligt.

Dynamisk annons LinkedIn

Dynamisk annons

Annonsformatet ger i regel inte särskilt stor utdelning.

Målstyrning för annonsering Linkedin

Den stora fördelen med annonsering på LinkedIn är som sagt målstyrningen (targeting). Det finns följande möjligheter:

  • Geografi – allt från världsdelar till städer
  • Demografi – ålder och kön
  • Företag
    • Namn
    • Storlek – storleksordningen på antal anställda på företaget
    • Tillväxt (hur snabbt företaget växer)
    • Bransch
    • Kontakter till de anställda på angivna företag (endast företag med fler än 500 anställda)
  • Utbildning
    • Ämnen – Vilka ämnen målgruppen har studerat
    • Skolor – Vilka skolor eller universitet de studerat vid
    • Examina
  • Jobb
    • Befattningar
    • Kompetenser
    • Nivåer
    • Titlar
  • Egenskaper och Intressen
    • Har nyss blivit befordrad, reser mycket, söker jobb, etc.
    • Allmänna intressen, produktintressen, etc.
  • Retargeting och kundlistor
    • Retargeting baserat på webbplatsbesök, eller videokonsumtion
    • Email-listor eller listor på namn+företag för de personer som man vill att annonserna ska visas för.

Av alla dessa målinriktningsmöjligheter så hör ”Titlar” absolut till dem som brukar vara allra effektivast och det är vad vi använder i de flesta av våra kampanjer. Om er målgrupp har en specifik titel så kan detta vara synnerligen effektivt. T.ex. nådde vi tusentals FBI-agenter för en kampanj bara genom att ange titeln “Special Agent”, vilket är en titel som är ganska specifik för FBI.

Om det rör sig om mer generiska titlar, som “Projektledare” får man kombinera det med en lista på företag eller branscher, för att det inte ska bli för många irrelevanta visningar. Detta är ofta ett synnerligt effektivt sätt att träffa rätt målgrupp, att ”korsa” olika kategorier som titlar eller befattningar, med utvalda branscher.

Vad du sedan kan göra är att kolla statistiken, där du får feedback på vilka titlar/befattningar och branscher/företag som klickar på din annons, och du kan stegvis förfina kampanjen så att den blir så effektiv som möjligt. Detta är ett otroligt effektivt sätt att arbeta,  och har ingen motsvarighet i något annat annonssystem.

Avslutningsvis, för er som är vana vid Facebookmarknadsföring och som många framgångsrikt använder “Intressen” i deras annonssystem, kan vi säga att Intressen i regel inte är alls lika effektivt på LinkedIn som på Facebook.

Vad kostar det och vad är en lämplig budget?

Som vi har sagt tidigare så kostar klicken på en LinkedIn-kampanj en hel del, ofta 30-100 kr, så därför gäller det att du verkligen ställer in allt rätt och optimerar dina kampanjer.
Om du vill prova på om LinkedIn-annonsering fungerar för ert företag, så skulle i rekommendera att ni satsar minst 10 000 kronor och kör en kampanj i en månad.

Hur kommer jag igång?

För att komma igång så kan du antingen försöka själv, eller be att någon hjälper dig.

Om du vill försöka själv så måste du först skapa ett annonskonto på LinkedIn för ditt företag och koppla det till din företagssida. Vi hoppas hinna producera en guide för detta i en nära framtid, men under tiden får vi hänvisa till Linkedins egen dokumentation.Sedan kan du ta fasta på de tips vi ger nedan i det avslutande stycket.

Om du vill ha hjälp, så står vi på Kanban Marketing till din tjänst, och det är bara att kontakta oss. Vi sköter redan linkedinannonsering åt ett flertal företag. Såväl korta små kampanjer som stora internationella.

Allmänna tips

Om du hör till dem som helst vill prova själv kan vi ge några ord på vägen:

  • Använd Sponsrat innehåll som format!
    (Om du inte råkar ha någon väldigt speciell anledning att använda något annat.)
  • Använd webbplatsbesök som mål och manuell budgivning
    (Till skillnad mot Facebook så ger de automatiserade alternativen på LinkedIn nästan alltid högre kostnad.)
  • Försök se till att kunderna får ut något värde av din kampanj.
    Istället för bara ”Köp vårt erbjudande” så kan du till exempel ha något i stil med: ”Ladda ner våra tio tips om …”, eller ”Kontakta oss för en timmes gratis tjänster”.
  • Om du har möjlighet: Skapa en 30 sek video för din annons. Ungefär samma regler gäller för LinkedIn-annonser som för facebookannonser.
    Du kan läsa våra tips för videor på facebook här.
  • Försök under kampanjens gång gå in och utvärdera resultaten under “Demografi” och filtrera ut irrelevanta visningar och optimera budgivningen.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *